SaHaBaT

12/02/2010

AnDai SyuRGa & NeRaKa TiDaK AdA?


Tajuk : Andai Syurga & Neraka Tidak Ada
Penulis : Muhammad Hassan Basri
Terbitan : PTS Millenia Sdn Bhd
Mukasurat : 285 m/s
Terbitan : 2010
Harga : RM21.90

Petikan dari buku :

"Ingatlah ketika kami berkata kepada malaikat : Tunduklah kepada Nabi Adam. Lalu mereka sekaliannya tunduk memberi hormat kecuali iblis; ia enggan dan takbur, dan ia menjadi sebahagian daripada golongan yang kafir."
Surah Al-Baqarah : 34

Tunduk dalam ayat ini bererti menghormati dan memuliakan Adam, bukan tunduk bagi memperhambakan diri kerana tunduk memperhambakan diri itu hanyalah kepada Allah. Demikian ujian yang Allah berikan kepada para malaikat. Ternyata, malaikat tidak dapat menandingi Adam dalam ujian itu.

Daripada peristiwa itu, kita dapae menyimpulkan, manusia lebih unggul daripada iblis. Ramai mufassir yang berpendapat, iblis adalah jenis malaikat. Mereka menggunakan ayat di atas iaitu, 'Maka mereka pun sujud kecuali iblis' sebagai dalil.

Menurut Muhammad Ali As-Shabuny dalam bukunya, Cahaya Al-Quran: Tafsir Tematik Jilid 1 (2000), pendapat ini lemah apabila dikaji semula secara ilmiah dan berikut adalah alasan-alasannya :

1. Sekiranya iblis termasuk kumpulan malaikat, ia tidak akan menderhaka kepada Allah kerana malaikat bebas sifat derhaka. Allah berfirman dalam surah At-Tahrim, ayat 6, "....Penjaganya malaikat yang keras benar; tidak derhaka kepada Allah dalam segala yang diperintahkanNya kepada mereka, dan mereka pula tetap melakukan segala yang diperintahkan."

2. Allah menciptakan malaikat daripada cahaya, sementara iblis pula daripada api. Sifat kedua-dua unsur ini berbeza. Iblis pernah berkata dalam surah Al-'Araf ayat 12, "....Iblis menjawab: Aku lebih baik daripada Adam, Engkau jadikan aku daripada api, sedangkan Adam engkau jadikan dari tanah."

3. Muhammad ALi As-Shabuny berpendapat, sekiranya iblis tergolong dalam malaikat, tentu dia berkata, 'Engkau mencipta aku dari cahaya.' Al-Quran dengan jelas menyatakan, malaikat dicipta daripada cahaya, jin dicipta daripada api dan Adam dicipta dari tanah.

4. Malaikat tidak memiliki keturunan, tidak berkahwin dan tidak beranak-pinak kerana mereka bukan lelaki mahupun wanita. Berbeza daripada jin yang berkahwin dan beranak-pinak seperti manusia. Allah menyebutkan perihal iblis di dalam surah Al-Kahfi ayat 50, "....patutkah kamu menjadi iblis dan keturunannya sebagai pemimpin selain daripadaKu?"

5. Keturunan tidak mungkin ada tanpa isteri dan anak-anak, jadi jelaslah iblis itu memiliki keluarga.

6. Terdapat nas yang jelas dalam surah Al-Kahfi yang membuktikan iblis itu termasuk dalam golongan jin, bukan malaikat, iaitu:

"Ingatlah ketika kami berkata kepada malaikat: Sujudlah kamu kepada Adam; lalu mereka sujud melainkan iblis; ia adalah berasal dari golongan jin, lalu ia menderhaka pada perintah Tuhannya."
Surah Al-Kahfi ayat 50.

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: