SaHaBaT

5/30/2010

TaYaR TaNPa AnGiN


















Tayar bocor adalah masalah paling leceh bagi pemandu kereta dan penunggang motorsikal. Apatah lagi keadaan ini berlaku di saat kecemasan. Contohnya bini anda hendak bersalin, anda perlu membawanya ke hospital. Dalam perjalanan tayar pula bocor. Kan pening kepala di buatnya.

Dari permasalahan ini maka terhasilnya tayar yang tidak akan bocor bahkan tidak memerlukan angin. Tayar ini dicipta oleh askar Amerika Syarikat. Idea ini timbul apabila jip askar Amerika kerap kali bocor apabila di bawa memasuki hutan akibat terlanggar batu dan tunggul kayu.


















Tayar yang diberi nama Airless Tire ini mampu menahan beban sehingga 1746 kg dan berukuran 37 inci (berdiameter 94 sentimeter). Tayar anti bocor ini akan digunakan di seluruh kenderaan perang milik Amerika seperti Hummer dan lain-lain.

Untuk menampung beban, rim tayar telah direka bersifat elastik. Askar Amerika menjamin bahawa tayar ini akan berfungsi sama seperti tayar biasa yang memberi keselesaan dalam pemanduan.



































Sayangnya pihak Askar AS tidak menyatakan bahan apa yang digunakan untuk membuat tayar ini dan adakah tayar ini akan dikembangkan untuk tujuan komersil. Kalau bahan yang digunakan diketahui umum, maka revolusi tayar pasti akan berlaku secara menyeluruh.





















IsLaM ThE WaY oF LiFe...

2 ulasan:

~.~ berkata...

hahaha..knp mest contoh bini bersalin???hahahah

PaRaDoX eLaKSaMaNa berkata...

yela...contoh plg mudh, he32x...