SaHaBaT

5/26/2010

CaRa PeNYeBaRaN BaRu HIV/AIDS



















Assalamualaikum wbt

Kali ni aku nak kongsi dgn korang ttg cara penyebaran AIDS yang tbaru, ade sorg budak umur dlm lingkungan 10 thun, kira budak skolah lgi la, dia ni suke sgt mkn buah2 yg djual penjaja dluar kwsn skolah atau lbh tept d tepi pgar skolah, suatu hari dia jtuh skit n agk tenat, so parent dia hantr la ke hospitl n parent tkejut yg anak dia ni sah positif HIV/AIDS, tkejut bukn kepalang la parent dia, parent dia bebas dri HIV/AIDS xkan anak dia ader kan, pastu anak dia ni jnis 'skema' skit, xkan la tlibat dgn pnagihan dadah or seks bebas jauh sekali coz tlalu muda.

At last doktor pn tnye dia suke x mkn kt luar, budak tu ckp suke n bgtau la dia slalu mkn buah yang dipotong secara keratan yg djual oleh penjaja d luar pagar skolah, skumpuln pkar dri hospitl malaya pn pgi cri stall tu nk jmpe pnjaja tu n wat saringan, rupanya penjaja tu ader HIV/AIDS n swaktu menjual potongan buah tu, dia thiris jari dia sndri n drah dia tkena pd buah tu....

Jadi bakal ibubapa skalian or ibubapa dh, bhati2lah dgn corak n gaya pemakanan anak d rumah, pastikan anak membawa bekalan makanan dri rumah mcm parent2 zman 70-an. 80-an and 90-an dlu wat. Skrg msing2 dh sibuk, bgi jer duit poket pd anak, tpi corak n gaya pemakanan ank lngsung x dkwl, didik anak2 agr mkn d rumah, jgn budayakan makan di luar bgi anak2...

di bawah ni artikel original dlm english yg sy dpt melalui emel dri seorng shbt seagama...
Wassalam

JANGAN BELI BUAH-BUAHAN YANG TELAH SIAP DI POTONG

> A 10 year old boy, had eaten pineapple about 15 days back,
and fell sick, from the day he had eaten. Later when he had his health
check done...doctors diagnosed that he had AIDS. His parents couldn't
believe it...Then the entire family under went a check-up...
none
of them suffered from Aids. So the doctors checked again with the boy if
he had eaten out...The boy said 'yes'. He had pineapple that evening.
Immediately a group from Malaya Hospital went to the pineapple vendor to
check. They found the pineapple seller had a cut on his finger while
cutting the pineapple, his blood had spread into the fruit. When they
had his blood checked...the guy was suffering from AIDS..... but he
himself was NOT aware.
Unfortunately
the boy is suffering from it now. Please take care while you eat on the
road side. Please forward this mail to your dear one.

> MOHD IZDWAN BIN HOUSSAINI
> Pembantu Tadbir Kewangan W17
> Bahagian Kewangan Penyelidikan
> Jabatan Bendahari
> Universiti Kebangsaan Malaysia
> Telefon : 03-89213132
> Faksimili : 03-89214503

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

2 ulasan:

stop wahan berkata...

salam...mntak izin copy artikel bleh?

Akhi Mohamad Aiyad berkata...

salam..kopy jer...lgpn dpt share sme2 msalah kan....
wslm...