SaHaBaT

5/21/2010

KeReTa CiPLaK DaRi ChiNa

Nampaknya China bersungguh-sungguh mahu menjadi peneraju ekonomi dunia sehingga sanggup melakukan apa sahaja termasuklah menghasilkan produk tiruaan. Antaranya adalah kereta. Gambar di bawah ni adalah kereta tiruan dari China yang ditiru dari jenama kereta antarabangsa.

Antaranya:-












Mercedes C vs Geely Merrie 300
























BMW 7 vs BYD F6
























Nissan XTrail vs Greatwall Sing
























Smart vs Chinese Smart
























Toyota Prado vs Dadi Shuttle
























Neoplan Starliner vs Zonda A9
























Honda CRV vs Laibao SRV
























Vauxhall Frontera vs Landwind
























Daewoo Matiz vs Chery QQ
























Rolls-Royce Phantom vs Hongqi HQD

Khabarnya tiada halangan dari kerajaan China untuk meniru mana-mana model kereta antarabangsa. Ini untuk membolehkan rakyat memiliki kereta seakan-akan model luar tanpa perlu mengimport kereta dari luar.

Harganya pun lebih murah jika dibandingkan dengan jenama kereta antarabangsa. Bagaimana pula kualitinya? Hmm.. kalau dah harga murah pasti anda dapat mengagak tahap kualitinya kan.

Kat Malaysia rasanya dh ader tiru meniru ni, inilah dikatakan pemindahan teknologi, tpi di malaysia pemindahan teknologi secara sah dari pengeluar macam Perodua Myvi ditiru dari Toyota Passo, baru dikatakan pemindahan teknologi, tpi kes negara china ni tak pasti jugak. Tapi baguslah mula2 tiru design orang pastu bile dah cekap bleh la wat design sendiri gak....he3x...
wslm

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: