SaHaBaT

5/21/2010

RanKiNG TeNTeRa DuNiA



















Tentera US

















Tentera China

Menurut laporan oleh GlobalFirePower.com, Amerika Syarikat masih di kedudukan pertama ranking ketenteraan terbaik di dunia. Agak mengejutkan di mana China mendahului Russia dengan menduduki tangga kedua terbaik di dunia. Namun yang membimbangkan adalah Israel turut termasuk dalam negara yang mempunyai ketenteraan terbaik. Namun begitu, masih terdapat banyak negara islam yang mempunyai ketenteraan yang baik.


























































Tentera Russia




















Tentera Turki

















Tentera Iran

Statistik dan laporan yang dibuat ini berdasarkan “US Library of Congress, Central Intelligence Agency”. Cuma yang meragukan atas dasar apakah kekuatan ketenteraan ini di nilai kerana tidak dinyatakan secara spesifik. Adakah penilaian dibuat berdasarkan teknologi terkini atau jumlah senjata yang di miliki?

Yang dinyatakan penilaian di buat berdasarkan kemampuan ketenteraan di darat, laut dan udara. Kekuatan tenaga nuklear pula tidak di kira dalam laporan ini.

Menurut laporan ini:-

Ranking no 1 - 10

Negara yang menduduki ranking 10 terbaik adalah negara yang mempunyai kekuatan dari segi jumlah tentera dan kekuatan sumber kewangan. Rata-rata negara ini adalah negara maju yang mempunyai populasi penduduk teramai di dunia.

Ranking 11 - 20

Rata- rata negara yang menduduki ranking ini adalah negara yang mempunyai kekuatatan dari segi insfrastuktur, latihan ketenteraan, kekuatan tentera darat, peralatan ketenteraan moden dan mempunyai pengalaman dalam peperangan.

Ranking 21 - 30

Rata-rata negara ini mempunyai kekuatan ketenteraan yang setara. Tidak terlalu banyak perbezaan antara 1 sama lain.

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

2 ulasan:

naimah27 berkata...

salam'alaik. maaf nak tny, malaysia ranking ke berapa ya?

PaRaDoX eLaKSaMaNa berkata...

Salam,
syukrn btanya...stakat survey yg dilakukan malaysia xder ranking, mungkin kerna jumlah tentera yang tidak smpai 200 ribu dan aset ketenteraan yg jauh nk dibandingkn dgn ngara dlm ranking....
utk maklumt lanjut sila layari web nih...
http://globalfirepower.com/

Syukrn, wslm