SaHaBaT

8/26/2010

KeHiDuPaN Di LoMBoNG GaRaM

Assalamualaikum w.b.t.

Kali ni kite sme2 share kisah di lombong garam di negara mana ntah. Tgk dari pakaian diorg mybe diorg dri negara di sekitar india, bangladesh or kwsn yg bdekatan. Marilah same3 kita tgk keadaan hidup diorg d sne dlm menyara hidup dgn bekerja di lombong garam yang agak besar.

Ni la rumah penginapan bagi pekerja2 lombong tu yang ckup daif sekali...

Anak-anak pekerja lombong sdang bermain-main di tangki takungan air....

Suhu yang agak tinggi mengerah keringat mereka sewaktu mencari sesuap nasi...

Air bersih bagi mereka....

Golongan berumur turut sama bekerja mencari rezeki di tengah panas terik yang membakar kulit...

Tengoklah luasnya lombong garam ni....Mesti letih sangat nk ratakan semua permukaan jemuran garam ni..

Apa yang meloyakan adalah mereka bekerja dengan berkaki ayam dan kotoran masih melekat di tapak kaki mereka....Xder pakaian khas utk bekerja atau sekurang-kurangnya sebuah kasut but yang bersih dari kotoran...

Dan yang paling menjijikkan siap ader kuku sembayam (loghat kelantan) ataupun penyakit kuku gitu la...Harap Malaysia x import garam dari syarikat n negara ni, sungguh meloyakan...Wek...

Dok punggah garam dari atas lori untuk dikisar menjadi garam halus/mesin...

Tengoklah peralatannya semuanya berkarat dan kotor, agak-agak suci tak garam tuh..? Dari sudut perubatan pun x elok, garam ni akan membahayakan nyawa manusia sendiri, harap2 negara malaysia x import garam dari kawasan ni...

Pastu garam yang berketul2 besar tdi akan dibawak ke sni utk dimesin menjadi garam halus dan dimasukkan ke dalam guni yang besar, mungkin untuk dihantar ke pasaran kot...Wek...

Ha tu dia, tadah bang tadah, dok tadah garam halus/mesin yang keluar dari mesin yang entah cuci ke tak pn xtau....

Berlainan pula dengan pembuatan garam di kawasan ni, mereka skurangnya ader pakaian khas utk bkerja or pakai but gak la...daripada yang tadi langsung x pkai kasut...yang ni agak bersih sedikit berbanding yang tadi...

Diorg dok meratakan garam terlarut dalam air, dan hasilnya tengoklah kt bawah ni, kristal garam yang begitu berguna dalam hampir setiap masakan, sme mcm gula gk, garam dan gula adalah kehidupan...



Tengoklah kawasan perlombongan garam yang begitu luas, harap2 tempat pembuatan garam yang diimport malaysia lebih bersih dari kedua negara ni, klu x mkn garam kaki sembayam la, he3x... nk muntah ada la, wek...


IsLaM ThE WaY oF LiFe...

3 ulasan:

~.~ berkata...

emm...mslhnye,xde garam xbezla nk masak..emm
lainla lau ad org sggup mkn masakn yg xsedap tnpa garam kan..hehehhe
harap maklum...
liebe dich.....
<3

Akhi Mohamad Aiyad berkata...

he3x...xlah, geli la tgk gambar kaki sembayam tu, tu xnak mkn garam yg diimport dri negara nih, hu3x...
liebe dich too...

~.~ berkata...

ala...sy pom geli jugak...
tp..lau dr tgn yg kita syg...mungkin xde geli kot..
jd akhi rajin2la masak ek....
:D