SaHaBaT

8/09/2008

Penyelewengan Dalam Islam...














Assalamualaikum....w.b.t.
Bertemu kembali kita di arena isu2 semasa serantau dan juga global. Ceewah macam time masuk forum remaja kebangsaan dulu2 jer...hehehe. Saje je sebagai pemanis kata. Kerna mungkin kadang-kadang apa sahaja yang ingin kita luahkan biarlah dimulai dengan senyuman yang manis untuk kita sendiri sekurang-kurangnya. Cuba kalian baca dan perhatikan setiap bait2 perkataan di dalam laporan akhbar ini. Memang tidak dinafikan terdapat segelintir wanita yang menderita kerana tekanan akibat poligami yang diamalkan oleh suami mereka. Ada yang tertekan kerana tidak menerima nafkah secukupnya sama ada zahir ataupun batin. Ada juga yang terlalu dianak tirikan ataupun disisih setelah suaminya mengambil wanita yang muda untuk dijadikan madunya. Mengapa semua ini berlaku? Mungkin kerana cinta itu buta. Jika terlalu cinta maka apa sahaja yang tidak baik mengenai bakal suami hanya dipejam sebelah mata. "Semua manusia tidak sempurna, demi cinta sanggup kuturuti"...

Inginlah padahnya kalau tidak menurut sabda Rasullullah S.A.W di dalam perjalanan mencari jodoh kita. Suami yang baik dan soleh tidak akan membiarkan zaujahnya di dalam situasi yang tidak sepatutnya. Dia akan menyayangi Zaujahnya melebihi dia sayang akan dirinya kerna tanpa isterinya, kahidupannya tidak akan berseri lagi seperti sediakala. Dia mengasihani zaujahnya selepas cinta dan kasih pada Allah Taala, Rasullullah dan ibubapanya. Jesteru jika kalian mahu mencari seorang pendamping hidup, carilah dari sudut agama terlebih dahulu. Kerna individu yang mencintai Allah dan Rasul-Nya tentunya akan mencintai orang yang menyayangi dirinya dengan sepenuh hati dan sanggup mengorbankan segalanya demi cinta zaujahnya.





















Namun bukan itu yang ana maksudkan untuk dibincangkan di sini. Cuba kalian baca sedutan yang ana 'crop'kan dari laporan akhbar itu. Kenyataan dari fatwa mengatakan bahawa tiada persamaan diantara gender lelaki dan perempuan. Dalam hal pembahagian harta pusaka. Wanita tetap mendapat 1/2 dari harta yang diterima oleh anak lelaki. Allah Taala membenarkan lelaki berkahwin empat kerana bilangan wanita semakin banyak melebihi lelaki dan jangka hayat lelaki akan semakin berkurang beberapa tahun lagi. Selain itu dengan perkahwinan mungkin dapat menyelamatkan wanita dari gejala tidak sihat. Menagapa? Sekuat manapun kita bertekad untuk tidak berkahwin dan menumpukan perhatian kepada pekerjaan, nafsu tetap bergelojak di dalam jiwa. Lelaki tidak dapat lari dari wanita begitu juga wanita tidak dapat lari dari lelaki. Tipulah jika kita langsung tidak mempunyai nafsu terhadap jantina yanhg berlainan. Lelaki tetap ketua keluarga walaupun suami tidak mempunyai pendapatan yang tinggi berbanding isteri, dan sebagainya.

Jesteru sebarang tindakan untuk persamaan gender di antara lelaki dan perempuan hanyalah gimik dan provokasi untuk merendahkan martabat hukum-hakam islam. Seharusnya para muslimah yang berpegang teguh kepada islam tidak akan mudah terpengaruh dan memahami konsep hukum-hakam islam itu yang dilaksanakan untuk memartabatkan kaum wanita. Mengikut hukum, haram bagi seorang isteri itu keluar dari rumah tanpa keizinan suaminya dan haram untuk bekerja mencari wang jika suaminya tidak memberi kebenaran untuk berbuat demikian. Tetapi ramai dalam kalangan wanita zaman sekarang yang melanggar etika hukum islam ini. "Awak tu dahlah gaji kecik, kelulusan pun rendah. Ada hati nak tanggung keluarga sorang2. Saya tetap nak pergi kerja walau awk tak bagi. Saya ada kelulusan ijazah, semua orang nak amik sebagai pekerja, Awak tu setakat SPM takkan berjaya nak tampung belanjawan keluarga kita. Saya betul2 susah sejak kahwin dengan awk. Tak macam sewaktu saya tinggal dengan mak dulu".

Cuba kalian perhatikan dialog di atas. Berapa kesalahan yang telah dilakukan oleh si isteri tidak bersyukur ini? Pertama dia melanggar arahan suaminya yang tidak membenarkannya bekerja. Kedua, tidak bersyukur dengan perkahwinannya itu. Ketiga menidakkan peranan suami sebagai ketua keluarga. Keempat merendah-rendahkan suami. Kelima Mengungkit segala yang sudah lepas. Dan yang paling besar adalah menyakiti hati suaminya. Wanita semacam ini tidak akan mencium bau syurga walau sedikit dan akan terus dihumban ke dalam neraka. Cuba kalian bayangkan tentu ramai wanita-wanita yang berkelakuan seperti ini bukan? Tidak hairanlah sabda Rasullullah S.A.W yang mengatakan bahawa wanita adalah penghuni yang paling ramai di dalam neraka Allah Taala nanti. Jesteru insaflah dunia wanita. Jadilah wanita solehah dan Zaujah yang taat kepada suami masing2 selagi suaminya tidak menyuruh kepada perkara2 mungkar. Sesungguhnya janji2 Allah itu benar belaka. Tiada sebarang penipuan walau sedikit.

Sesungguhnya hukum-hakam islam itu bersesuian untuk sepanjang zaman hingga hari kiamat. Sebarang tindakan untuk mengubahnya adalah bertentangan dengan syariat adalah salah dan tidak benar. Kenyataan akhbar ini sungguh mengelirukan kerna mengatakan bahawa hukum-hakam islam adalah ketinggalan zaman dan perlu dirunding semula. Islam tidak mengikut arus perkembangan dunia moden tetapi dunia modenlah yang seharusnya mengikut hukum-hakam islam. Tiada istilah menggubal hukum-hakam islam di dalam syarak kerna islam itu 'luwes'. Jangan mudah terpengaruh dengan dakyah-dakyah mereka yang tidak faham agama ini. Perkuatkan imanmu duhai wanita islam. Sesungguhnya Allah itu maha permurah dan mendengar doa hambanya. Moga2 Allah menguatkan iman kita semua untuk menangkis semua dakyah2 mereka ini.
Amiiinn...
Wallahua'lam....

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: