SaHaBaT

8/08/2008

Kisah Perdana Eksekutif Kerajaan Terengganu...



















Assalamualaikum...w.b.t.
Bertemu kembali kita di arena politik yang dipenuhi dengan sepak terajang ini. Bukan maksud ana ingin mengatakan hinanya arena politik ini. Untuk menegakkan syiar islam di dalam negara yang kononnya demokrasi ini dan mengamalkan kebebasan media, kita memerlukan saluran pilihanraya ataupun berpolitik untuk menaikkan syiar islam di negara ini. Jalan peperangan bukanlah jalan yang baik dan sepatutnya untuk kita menegakkan islam di dalam negara ini kerna peperangan dapat menyebabkan huru-hara dan mengorbankan banyak nyawa. Kita terpaksa mengikut sedikit-sedikit jalan demokrasi yang diuarkan oleh pejajah barat ini.

Cuba kalian perhatikan dan renungkan maksud di sebalik keratan akhbar di atas. Baru2 ini heboh kisah penyelewengan yang terdapat di dalam pentadbiran kerajaan negeri Terangganu. Ini semua gara-gara tersebarnya mengenai pembelian 14 buah kereta berprestij mercedes compressor untuk kegunaan para exco2 kerajaan negeri untuk kegunaan rasmi. Nilai 14 buah keret mercedes itu yang bernilai jutaan ringgit yang dibeli menggunakan duit rakyat seakan memberikan 100% kemewahan kepada para exco2 negeri. Ujar Menteri Besar Terengganu, Dato' Ahmad Said mengatakan tujuan sebenar pihak kerajaan negeri membeli 14 buah kenderaan itu adalah untuk menggantikan kenderaan sedia ada kerajaan negeri iaitu proton perdana eksekutif yang dibeli pada thun 2004. Katanya kos penyelenggaraan kenderaan proton perdana yang terlampau tinggi telah menjadi sebab mengapa kerajaan negeri mengambil keputusan drastik untuk membeli kenderaan lain bagi kegunaan para exco2 negeri.

Hal ini telah mendapat penghebahan yang luas oleh media arus perdana sama ada media cetak mahupun elektronik. Kerajaan negeri terengganu telah melenting dan membidas pihak media kerna terlalu membesarkan hal yang dianggapnya remeh dan tidak memberi impikasi besar kepada perkembangan politik dalam negara. Namun hal ini telah menarik perhatian semua individu politik di dalam negara. Sehingga pihak kabinet menteri telah bermesyuarat dan akhirnya memutuskan untuk tidak membenarkan pihak kerajaan negeri Terengganu menggunakan kenderaan itu dan kenderaan itu hanyalah untuk kegunaan tetamu kerajaan negeri sahaja. Akhirnya kerajaan negeri terpaksa mengambil tindakan ini untuk memenangi hati rakyat Terengganu yang mula gelisah kerna duit mereka dihabiskan untuk membuatkan para exco kerajaan negeri hidup dalam kehidupan yang mewah.
























Cuba kalian perhatikan keratan akhbar yang sempat ana cropkan di sini. Pihak pengurusan tertinggi Proton terkejut kerna pihak kerajaan negeri Terengganu tidak menserviskan kereta2 proton perdana itu di pusat servis yang ditauliahkan oleh pihak Proton sendiri. Dan siasatan telah dikeluarkan yang mengatakan bahawa pihak pusat servis tidak bertauliah ini menggunakan alat ganti yang tidak tulen dan disahkan oleh pengedar proton. Selain itu pihak pusat servis tidak bertauliah ini juga telah mengenakan surcaj ataupun caj tambahan ke atas setiap kenderaan yang lewat dibayar degan kadar yang tidak munasabah. Akhirnya beberapa buah pemilik bengkel tersebut telah ditahan atas tuduhan mengenakan surcaj yang amat tinggi untuk penyelenggaraan sebuah proton perdana.

Namun saya ingin berkongsi cerita mengenai sesuatu dengan kalian semua. Kisah ini mengenai kisah rasuah seorang pegawai syarikat yang tidak boleh diberitahu syarikat mana. Kisahnya begini. Pihak syarikat telah memberikan perintah kepadanya untuk membeli 10 set komputer berkuasa tinggi untuk kegunaan rangkaian syarikat di seluruh negara. Dia telah menerima perintah agar membeli kesemua set-set komputer menggunakan duit dia dahulu dan harus mempunyai bukti pembelian seperti resit untuk menuntut kembali duit yang digunakan untuk membeli set komputer tersebut. Dia telah mencari di seluruh bandar utama itu komputer berkuasa tinggi namun berharga amat murah. Soal mutu sudah tidak menjadi rujukan lagi. Yang penting harga murah dan mempunyai title sebagai komputer berkuasa tinggi.

Akhirnya dia mengenali salah seorang penjual komputer yang sanggup menawarkan komputer berkuasa tinggi pada kadar yang cukup murah namun tidak mempunyai kualiti yang seperti diharapkan. Akhirnya selepas diberi sedikit suapan, penjual tersebut telah bersetuju dengan permintaan si pembeli ini untuk menulis harga 2 kali ganda dari nilai asal di dalam resit pembelian set-set komputer tersebut. komputer yang dikatakan berkuasa tinggi yang dibeli bernilai RM 2000.00 akhirnya ditulis sebanyak RM7000.00 di dalam resit pembelian. Dengan berbekalkan resit palsu dan komputer berkuasa rendah yang dikatakan berkuasa tinggi itu telah dibawa ke syarikat untuk dibentangkan. Akhirnya dia menerima cek bernilai RM70000.00 atas pembelian komputer 'berkuasa tinggi' berjumlah 10 set itu. Dia sepatutnya hanya menerima RM 20000.00 di atas pembelian itu. Cuba kalian bayangkan RM 50 000.00 telah dibazirkan oleh pegawai ini. Setelah 5 tahun komputer tersebut digunakan akhirnya komputer tersebut mengalami kerosakan kerana keupayaannya sangat rendah dan tidak mampu untuk menyambung rangkaian syarikat itu di seluruh negara dan menampung bebanan kerja maya yang tinggi. Kesemua 10 set komputer itu telah dihantar ke kedai pembaikian dan pengurus syarikat amat terkejut kerana diberitahu bahawa komputer tersebut hanya bernilai RM 2000.00 sahaja dan bukanlah RM7000.00 dan bukan komputer berkuasa tinggi. Perkara ini telah disiasat dan akhirnya pegawai syarikat yang membeli komputer tersebut ditangkap dan di dakwa di mahkamah atas tuduhan penyelewengan wang syarikat.

Setakat itu sahaja kisah yang ana kira amat bersesuaian untuk ana ketengahkan di laman maya ini. Mungkin ada yang tidak mengerti, dan mungkin ada yang mengerti kaitan kisah ini dengan kisah realiti di dalam dunia sekarang ini. Jika ada dalam kalangan kalian yang memahami kisah ini ataupun tidak memahami kisah ini, sila tinggakan komen kalian di dalam blog ana ini.
Sekian, Jazakumullahu khairan khathira.
Wslm...













IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: