SaHaBaT

8/17/2008

Kesian Orang Yang Jahil Agama































Assalamualaikum....w.b.t.
Selamat bertemu kembali kita di dalam laman maya ini. Laman yang menyajikan kita maklumat-maklumat alternatif sebagai pengimbang kepada akhbar dan juga media elektronik lain. Mungkin ada sesetengah pihak mengatakan bahawa akhbar dan media elektronik yang lain berat sebelah dan dikawal oleh pihak2 tertentu. Namun itu semua adalah qilaf kalian. Setiap individu berhak menyuarakan pendapat dan buah fikiran masing-masing agar dapat membantu Malaysia ke arah yang lebih disegani di mata dunia sebagai negara islam yang terulung.

Untuk kali ini saya siarkan sebuah keratan akhbar Berita Minggu yang bertarikh 17 Ogos 2008. Sebuah surat dari pembaca menanyakan soalan berkaitan agama islam kepada majlis agama. Pengirim ini menggunakan nama samaran Siti Aminah. Sedap didengar namanya. Maklumlah nama Bonda Rasulullah S.A.W (selawat kepada Baginda Rasullullah dan seisi keluarganya berserta sahabat sekalian). Ana (saya) sungguh terkejut dengan surat yang dikirim oleh saudara seislam kita ini. Benarkah dia langsung tidak memahami hukum agama mengenai perintah solat jumaat kepada orang lelaki dan menjadi imam. Jika dahulu kita dikejutkan dengan isu Amina Wadud yang mengimamkan solat. Tetapi makmumnya terdiri daripada lelaki dan perempuan dan bercampur wanita dan lelaki. Sekarang kita dihidangkan dengan surat pembaca ini.

Inilah dia perjuangan menuntut hak wanita yang mengarut dan bercanggah dengan islam dan syariat yang ditegakkan oleh Rasullullah S.A.W (selawat). Wahai kaum hawa sekalian, jangan marah jikalau amanat ana ini terlalu garang kedengaran di pancaindera antum smua. Dalam Al-Quran jelas mengatakan bahawa lelaki adalah pemimpin kepada kaum hawa. Kaum hawa dibenarkan untuk menjadi ketua, namun ada batasannya. Kalau setakat ketua setiausaha, ketua unit atau apa jawatan ketua yang tidak terlalu berat tidak mengapa. Jikalau seorang wanita menjadi ketua negara dan juga imam. Ini adalah sesuatu yang tidak digalakkan. Ada hikmahnya mengapa Allah Taala mengatakan lelaki adalah ketua keluarga dan juga pemimpin kepada kaum wanita.

Begitu juga dengan hak melafazkan talak. Allah memberi hak itu kepada lelaki kerna lelaki lebih bersifat malas2 dan berfikir panjang sebelum membuat keputusan. Kalau talak itu juga menjadi hak wanita, tentunya sudah ramai lelaki di zaman sekarang nih yang menduda. Bayangkan ada sesetengah isteri yang berleter panjang kerna suaminya tidak meletakkan pakaian ke dalam baldi setelah balik dari kerja. Mula leteran itu hanya berlingkar sekitar kemalasan suami dan kekotoran yang dibuat olehnya. Selepas itu diungkit pula segala kerja2 yang telah dilakukan olehnya selama ini, basuh kain, sidai kain, lipat kain, memasak, basuh pinggan, hidang makanan dan mcm2 lagi katanya. Cuba kalian bayangkan, apakah yang akan dibuat oleh suami setelah mendengar leteran yang tentunya memedihkan telinga yang mendengar itu, adakah semua akan terus kata bangun dan melafazkan cerai? Tentu sekali tidak. Si Isteri pula menyambung kuliah itu lagi sambil2 itu disabitkan juga kesalahan anak. Dikatakan bahawa suami terlalu sibuk hingga tidak dapat mendidik anak2, menunjukkan perangai pemalas kepada anak, dan mcm2 lgi.

Setelah itu apa lagi, ada kalanya si isteri meminta suaminya menceraikannya. "Kalau pompuan bleh cerai laki, dah lama saya ceraikan awk, suami pemalas ?!?" Pernahkah kalian mendengar dialog seumpama ini? Tentu pernah bukan. Di layar perak sering ditayangkan untuk menyedarkan manusia selain menunjukkan sifat tidak syukur kepada hukum Allah Taala. Walaupun apa-apa berlaku, si suami tetap diam jer tak melawan. Klu terlalu melampau mungkin dia marah-marah sikit (bagi lelaki tak bengis). Klu x tak tau apa yang jadi. Klu nak dibicarakan mengenai hak-hak lelaki yang diminta oleh pertubuhan hak asasi wanita untuk disamakan dengan wanita banyak. Contohnya pengharaman poligami, hak bekerja tanpa perlu meminta izin suami, pembahagian harta pusaka, kuota di dalam pekerjaan yang lasak seumpamanya komando tentera dll, lafaz cerai dan macam2 lagi.

Berbalik kepada artikel yang ana paparkan di atas. Agaknya dia mungkin tidak mendapat didikan agama secukupnya. Atau untuk menguji majlis agama yang bakal menjawab soalan ini. Atau mungkin sekadar mengingatkan kepada kita bahawa masih ramai lagi wanita dan lelaki yang tidak memahami hukum agama islam secara lebih menyeluruh. Ramai dalam kalangan muda mudi zaman sekarang yang hanya memandang agama ni terletak pada masjid. Keluar sahaja dari masjid tiada lagi istilah halal dan haram. Itulah nasibnya muda mudi zaman sekarang yang terllu terpengaruh dengan budaya barat. Pakaian seakan bertelanjang, susah untuk bezakan yang mana berpakaian dan yang mana tidak, susah nak membezakan yang mana pakaian lelaki dan yang mana pakaian perempuan kerna katanya pakaian ini adalah Unisex iaitu sesuai untuk mana2 jantina dan bukan hanya kepada satu jantina sahaja. Ingatlah Wahai manusia.Kita tidak lama di muka bumi Allah Taala ini.
Wallahu'alam.....

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

em..
thats right...
ana gak meme stuju dgan anta..
kito sebagai lelaki djadikan allah sebagai khalifah..
bende n meme dah termaktub dlam al-quran
knape mrke masih lagi mempersoalkan
tentang ketentuan allah ini??