SaHaBaT

4/20/2010

KeAJaiBaN CiPTaaN ALLAH

Wave Rock (Australia)











The Rock Wave adalah formasi batuan alam yang terletak di Australia Barat. Ianya mendapat nama kerana ia berbentuk seperti gelombang laut yang tinggi. Keseluruhan batuan merangkumi beberapa hektar; gelombang. sebahagian daripada batu ini sekitar 15 meter tinggi dan panjang sekitar 110 meter. Salah satu aspek dari Wave Rock jarang dipaparkan pada foto adalah mempertahankan dinding sekitar setengah batu itu. Ini mengikuti kontur dan membolehkan air hujan akan dihimpunkan dalam sebuah bendungan. Ini dibina pada tahun 1951 oleh Jabatan Kerja Raya, dan dinding seperti lazim di batu serupa di wheatbelt tersebut.

Hell Gate (Uzbekistan)





















Dipanggil oleh penduduk tempatan Gate to Hell, tempat ini terletak di Uzbekistan iaitu di berhampiran bandar kecil Darvaz. Ketika ahli geologi sedang menggali gas 35 tahun yang lalu, tiba-tiba mereka menemui sebuah gua bawah tanah yang begitu besar, semua lokasi penggalian terletak di bawah tanah. Tiada siapa yang berani ke sana kerana gua itu dipenuhi dengan gas, sehingga mereka mengatakan bahawa gas tidak dapat keluar dari kawasan itu, dan sejak itu ia telah terbakar. Tidak ada yang tahu berapa banyak tan gas yang terbakar selama bertahun-tahun, namun seperti gas itu tidak pernah habis.

Giants Causeway (Ireland)

























Luas sekitar 40 000 medan basalt, Giants Causeway adalah hasil dari sebuah letupan gunung berapi kuno. Terletak di pantai utara-timur Ireland Utara. Yang tertinggi sekitar 12 meter (36 kaki) tinggi, dan lava mengeras di tebing adalah 28 meter tebal di beberapa tempat. Dalam sebuah pendapat pada 2005 dari pembaca Radio Times, jalan lintas itu dinamakan sebagai keajaiban alam keempat terbesar di United Kingdom.

Blue Lake Cave (Brazil)


















Mato Grosso terletak di wilayah Sul di Brazil (bandar Bonito) di bawah tanahnya menempatkan banyak tasik yang luar biasa: Gruta menempatkan Lagun Azul, Mimoso, Aquário. Dunia mengenali "Gruta membentuk Lagun Azul" (Gua Blue Lake) yang merupakan monumen alam yang dibentuk oleh stalaktit dalaman, stalagmit dan sebuah tasik biru besar dan indah. Keindahan tasik ini adalah sesuatu yang mengasyikkan. Blue Lake mempunyai pelbagai variasi dari formasi geologi, tetapi apa yang mengasyikkan adalah air tasiknya yang berwarna biru.

Crystal Cave of the Giants (Mexico)














Dijumpai jauh di dalam sebuah lombong di selatan Mexico Chihuahua, kristal ini terbentuk di dalam sebuah gua yang tertutup. Ia dipenuhi kristal setinggi pohon pinus, dan dalam beberapa kes yang lebih besar, emas dan perak terbentuk dalam pelbagai bentuk dan saiz. Gua Crystal Giants telah dijumpai dalam jasad batu gamping yang sama bahawa ketulan perak separa timbul yang dieksploitasi dan mungkin dicairkan oleh cecair hidrotermal yang didepositkan logam dengan gipsum yang sedang dikristalkan.

Great Blue Hole (Belize)





















Sebahagian dari Lighthouse Reef System, The Great Blue Hole terletak sekitar 60 batu jauhnya dari Belize City. Sungguh besar, dianggarkan bahawa seluas suku batu (0.4 km) terbentang, ia merupakan kawasan menyelam paling dalam di dunia. Di dalam lubang itu, kedalaman air adalah sekitar 480 kaki (145 m) dalam dan jika menyelam akan didapati bahawa airnya berwarna biru dan dikenali di dunia sebagai "blue holes."

Antelope Canyon (Arizona - USA)


























Yang paling banyak dilawati dan menjadi lokasi penggambaran di Southwest Amerika, Antelope Canyon terletak di atas kawasan Navajo berhampiran Page, Arizona. Ini termasuk dua tempat berasingan, bahagian penggambaran yang menjadi kegemaran adalah disebut sebagai Upper individual Antelope Canyon - atau "Crack" - dan Hilir Antelope Canyon - atau "pembuka botol."

Nama Navajo untuk Upper Antelope Canyon merupakan 'bighanilini Tse', yang bermaksud "tempat di mana air mengalir melalui batu-batu." Antelope Canyon adalah lebih rendah dari Hasdestwazi, atau "lengkungan batu." Keduanya terletak dalam kawasan LeChee Bangsa Navajo.

The Wave (between Arizona and Utah - USA)

























Kawasan batuan yang cantik berwarna merah di sempadan Arizona dan Utah, The Wave terbuat dari gondolan pasir 190-juta tahun lampau yang telah berubah menjadi batu. Formasi ini tidak banyak diketahui kerana hanya boleh dicapai dengan berjalan kaki melalui jarak tiga batu.


IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: