SaHaBaT

4/01/2010

InFLaSi PaLiNG TeRuK DuNiA
























Assalamualaikum...w.b.t.
Bertemu kembali kita di blog ana ni, kali ini ana nak ketengahkan sebuah kisah yang amat menyayatkan hati iaitu kisah inflasi di negara Zimbabwe yang begitu teruk dialami pada tahun 2008 dan 2009. Apakah yang didefinisikan dengan inflasi ini? Inflasi boleh di definisikan sebagai suatu proses kenaikan tingkat harga umum untuk semua barang secara menyeluruh dan serentak dalam ekonomi.

Bayangkan kita ingin membeli sebuah air minuman berjenama Coca Kola. Harganya adalah sebanyak RM 2 juta. Sungguh menyeksakan bukan. Inilah yang berlaku di Zimbabwe dek kehambatan ekonomi yang kian merudum tidak berpenawar. Bayangkan sekeping duit kertas bernilai 50 bilion seperti di atas. Sungguh pelik lagi ajaib bukan. Bayangkan di Malaysia, seandainya inflasi berlaku, tidak mustahil Bank Negara Malaysia terpaksa mengeluarkan wang kertas bernilai seperti di atas.

Klu tiap2 bulan nak bayar gaji pulak 1000 bilion yang bersamaan RM 2000 sekarang sudah semestinya Bank Negara Malaysia terpaksa juga mengeluarkan not RM50 bilion seperti di Zimbabwe ni. Marilah sama-sama kita mengikuti perkembangan inflasi di Zimbabwe ini berdasarkan gambr yang ana sempt sdiakan.















Bayngkan nk beli syur sikit jer, dh pkai scekak duit, same gk mcm gmbr kt bwh, nk beli telur sikit jer, tpi pkai duit yang bercekak-cekak. Kesian bukan diorg nih.















Gambar kt bwh nih lak duit yg diperlukn utk membeli sebuah minuman/bir di sana, alamatnya tiap2 org kne bwk beg besar la utk buh duit klu nk beli brangan rumah nnt...
















Klu $1 bilion berharga RM1 sekarang, bayangkan nilai2 yg kurang dripad itu mcm duit $50 000, $10 000, $ 1000 ke, alamatnya x bernilai langsung duit tu, at last duit2 tu smua jdi sampah jer, tu yg diorg buang dalam tong sampah mcm tu jer...agaknya kt Malaysia ader tak orang buang duit mcm tuh, alangkn sringgit pn org syg n klu jmpe kt tgh jalan mesti orang kebas, inikn pula yg tertulis nilainya $500 000, tpi kt sner diorg buang jer coz x smpai 1 sen pn nilainya.


















Kanak2 pengemis kt Zimbabwe mmg jadi jutawan la tiap2 hari, mintk sdekah dpt smpai $1 bilion, mana tak kayanya kan...




































Bayangkn pulak klu time nk trima gaji, agaknya mcm mne yer diorg nk bwk smua duit tuh, klu xder tindakan dari kerajaan untuk terbitkan nilai wang yg lebih tnggi alamatnya diorg tpaksa pikul duit2 tu mcm dlm gmbar kt bwh ni la, ksian2....nnt klu inflasi trus mningkt, diorg kne sewa lori lak utk angkut duit tiap2 kali dpt gaji.








































Klu USD$1 ditukar kepada duit Malaysia bru dpt dlm RM3.80 kan, tpi klu kt Zimbabwe, bile USD$1 ditukar dalam duit dia dpt berketul2 duit mcm dlm gambar kt bwh, bygkan klu pelancong or pelabur dari barat dtg melabur kt Zimbabwe, diorg bwk dlm USD$2 bilion utk bina hotel n sbgainya, brape ribu trilion duit zimbabwe agaknya, mesti hbis smua simpanan not duit Zimbabwe kt dlm Bank, he3x...




















Jadi bersyukurlah kita ada di Malaysia skrg ni, walaupun hanya negara membangun yg kecil masih ade ruang bernafas lagi. Sama2lah kita insafkan diri ek...
Wassalam...

Antara Sumber : http://tomgpalmer.com/2008/07/08/how-to-destroy-a-country/

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

1 ulasan:

nauzar eelmar berkata...

Cara penyelesaian terbaik untuk masalah ini ialah dengan menyimpan emas dari sekarang. Negara Malaysia juga tidak akan trlepas dari inflasi. Sperti yg kita lihat sekarang ini, harga barang d malaysia semakin meningkat. Tambahan pula hutang negara makin bertambah. Jadi, mula la mmbeli emas 1gram sebulan dari sekarang. Kenaikan harga emas selama 10tahun adalah 500%. Jika berminat mmbeli emas, hubungi saya 0145905931 atau layari http://wwwww.gsr2u.com.my/nauzar