SaHaBaT

4/07/2009

Isteri Untuk Suamiku Yang Tercinta

Salam

Saya seorang isteri yang mempunyai suami yang amat baik dan bertanggungjawab. Di awal perkahwinan kami, saya berkerja, dan saya amat menghargai kerjasama yang suami berikan di dalam membesarkan anak2. Suami saya tidak pernah gagal untuk bangun malam membuatkan susu untuk anak2 kami. Itu hanya satu contoh kebaikan2 beliau yang amat saya hargai. Sehingga kini, hidup kami amat bahagia dengan anak2 yang telah membesar. Anak2 saya amat mengasihi ayah mereka, hingga kadangkala saya dapat merasakan kasih sayang mereka terhadap ayah mereka melebihi kasih sayang mereka terhadap saya. Saya percaya ini semua hasil kasih sayang beliau yang tidak berbelah bahagi yang beliau tunjukkan kepada anak2 kami.

Sebagai isteri, saya amat bersyukur dianugerahkan suami yang baik. Perasaan amat menghargai ini pernah membuatkan saya merasakan kasih sayang saya seorang tidak cukup untuk suami saya. Saya pernah terfikir untuk menjodohkan suami saya dengan seorang rakan sekerja saya yang amat baik. Ini kerana saya mahu suami saya mendapat kasih sayang yang lebih dan di masa yang sama, seorang perempuan lain yang baik, dapat sama2 menerima kebaikan suami saya ini.

Bukan ingin membangga diri atau bercerita sesuatu yang positif tentang diri dan keluarga saya. Saya hanya ingin saudara/i sekalian memikirkan bahawa, di dalam situasi yang sempurna, fitrah manusia adalah baik. Islam adalah agama fitrah. Kebenaran berpoligami juga bersesuaian dengan fitrah. Wanita, di dalam keadaan di mana suami menjalankan tanggungjawab dengan sempurna, tentu dapat menerima hakikat bahawa poligami ini adalah untuk kebaikan. Bukan sahaja untuk mengelakkan maksiat, isteri2 dapat berkongsi tanggungjawab melayan suami dan anak2. Persoalannya, adakah kita berada di dalam keadaan sempurna?

Saya pernah menyampaikan hajat saya kepada rakan sekerja saya. Tetapi dengan baik beliau menolak. Menurut beliau, beliau banyak melibatkan diri dengan kumpulan usrah, dan beliau menyaksikan banyak poligami berlaku antara rakan2 beliau. Tidak ramai yang hidup dalam harmoni, terutama hubungan antara isteri2. Beliau mengenali dua rakan baik yang pada mulanya bersetuju berkongsi suami, tetapi kemudiannya menjadi seteru. Sudah tentu ini tidak berlaku pada semua yang berpoligami. Tetapi kerana pengalaman itu, rakan saya tidak bersetuju.

Kepada suami saya juga pernah saya nyatakan hasrat tersebut, tetapi beliau juga menolak dengan alasan beliau cukup dengan saya seorang. Sudah tentu ada yang membaca cerita ini mencemik. Bukan hasrat saya membangga diri. Tetapi seperti yang saya katakan tadi, di dalam keadan yang sempurna dan rasional, lelaki juga takut menerima tanggungjawab poligami. Poligami, walau penuh dengan kebaikan, tetapi sarat dengan tanggungjawab untuk dipikul lelaki. Jadi, lelaki di dalam keadaan rasional, mereka lebih takut untuk berpoligami kerana memikirkan tanggungjawab yang amat berat.

Saya dan suami bukanlah manusia sempurna. Hidup kami juga bukan terlalu sempurna. Seperti pasangan lain, kami juga adakalanya bertengkar dan bertegang urat. Kami juga melalui pasang surut kehidupan. Tetapi kita manusia yang serba kekurangan perlu melihat kepada perkara-perkara yang positif terutamanya di dalam hukum hakam yang ditentukan Tuhan. Seperti saya nyatakan tadi, di dalam isu poligami, terdapat terlalu banyak kebaikan untuk suami isteri.Tetapi di masa yang sama, terkandung pelbagai tanggungjawab yang amat berat, yang mana, hanya dengan tertunainya tanggungjawab tersebut, barulah kebaikannya dapat dirasai.

Wallahu'alam.

Sumber :
Kiriman Emel dari seorang sahabat

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: