SaHaBaT

11/28/2011

IsTaNa PReSiDeN ZiMBaBWe vs RaKYaT MiSKiN ZiMBaBWe

Assalamualaikum w.b.t, salam sejahtera & salam 1Dunia kepada kalian semua yang sudi berkunjung ke laman blog eLaKSaMaNa yang insyallah berinformasi ini. Semoga segala informasi ini dapat kita ambil pengajaran dalam hidup kita. Kita tinggalkan sekejap isu-isu yang berat, mari kita melihat suatu informasi yang baru eLaKSaMaNa jumpai. Insyallah bermanfaat dalam memberikan peringatan kepada kita bahawa kita manusia sama sahaja disisi Allah Taala, yang membezakan antara kita hanyalah amal soleh yang diredhaiNya.

Pemimpin yang hidup mewah merupakan antara tanda-tanda akhir zaman. Pemimpin hidup mewah sedangkan rakyat jelata merana papa kedana akibat kesempitan hidup. Kemiskinan & kemewahan melampau merupakan antara sebab akidah seseorang itu mudah goyah. Justeru hiduplah dalam keadaan bersederhana kecuali jika kalian mampu hidup miskin tetapi iman tidak mudah goyah. Sungguh sukar bukan ? Sepertimana kita ketahui, negara Afrika Zimbabwe merupakan antara negara yang mengalami kadar kemiskinan yang tinggi, taraf kehidupan yang amat rendah, kesihatan & keselamatan kurang terjamin, peperangan saudara yang sering berlaku dan kepincangan pentadbiran kerajaan yang korup. Namun di sebalik semua itu, kepimpinan pemerintah diktator yang kononnya demokrasi iaitu dibawah Presiden ke-2 Zimbabwe, Robet Mugabe masih sempat lagi mengaut keuntungan demi kemewahan diri sendiri. Robert Mugabe memerintah Zimbabwe dari tahun 1987 sehingga sekarang dengan usianya kini mencecah 87 tahun. Segala kekayaan negara hanya beredar di sekeliling sesetengah kelompok sahaja. Lihatlah gambar-gambar di bawah menunjukkan betapa teruknya kadar inflasi yang melanda Zimbabwe pada ketika ini. Zimbabwe merupakan antara negara Afrika paling mengalami inflasi paling teruk malah amat teruk berbanding inflasi yang berlaku di Tanah Melayu sewaktu penjajahan kuasa imperialis Jepun dahulu.

Nilai matawang kertas yang paling tinggi di dunia setakat ini.


Gambar atas menunjukkan seorang pembeli membeli sepapan telur ayam dengan seberkas wang kertas. Gambar bawah pula menunjukkan sebotol bir dibeli dengan beberapa berkas wang kertas.

Di tengah derita rakyat Zimbabwe yang berperang dengan kehidupan mereka yang perit, foto-foto berikut menunjukkan istana agam presiden Zimbabwe, Robert Mugabe yang sungguh mewah yang amat berbeza dengan keadaan rumah rakyat jelata Zimbabwe. Rumah yang mirip istana eropah di tengah penderitaan rakyat Zimbabwe ini dibangun dengan harga yang sangat mahal iaitu sekitar $3.5 juta pound sterling. Rakyat yang sudah hidup di bawah garis kemiskinan, penyebaran HIV/AIDS di Zimbabwe yang sukar dibendung, ekonomi negara yang terus merudum dengan inflasinya, Robert Mugabe menjadi seorang “raja” yang sama sekali tidak peka dengan rakyatnya. Inilah foto-foto istana presiden Zimbabwe Robert Mugabe.














p/s : Di Malaysia jika pemimpin yang korup & gila kuasa terus memegang tampuk pemerintahan, maka inilah yang akan jadi di M'sia, masih ramai penduduk M'sia yang miskin dan hidup kesempitan kerana harta kekayaan negara hanya beredar di sesetengah golongan sahaja. Marilah kita bermuhasabah, kitalah yang sebenarnya menentukan siapa pemimpin kita, jika orang berakhlak buruk dipilih, maka buruklah negara, jika orang berakhlak mulia dipilih menjadi pemimpin, maka negara akan bertambah baik, insyallah.

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: