SaHaBaT

11/26/2011

SaLaM MaaL HiJRaH 1433H

Assalamualaikum w.b.t, salam sejahtera & salam 1Dunia kepada semua yang sudi berkunjung ke laman blog eLaKSaMaNa yang insyallah berinformasi ini. Semoga semuanya berada dalam keadaan sihat walafiat hendaknya dan sentiasa di dalam keredhaanNya. Pada kali ini, eLaKSaMaNa ingin mengucapkan SALAM MAAL HIJRAH 1433H kepada semua pembaca blog, semoga kita sentiasa di dalam keredhaanNya. Marilah sama-sama kita bermuhasabah diri mengenang segala kerja buat kita sepanjang tahun 1432H yang lalu, apakah kerja buat kita tersebut bermanfaat dalam menjadikan kita hambaNya yang diredhai. Azamkan di dalam hati bahawa tahun 1433H ini akan kita manfaatkan sebaiknya agar kita menjadi lebih baik dari tahun 1432H, insyallah.

Kisahnya bermula apabila Khalifah Umar bin Khattab RA berunding dengan beberapa penasihatnya dan memutuskan untuk menggunakan tahun di mana Rasulullah SAW berhijrah dari Makkah ke Madinah sebagai awal permulaan perhitungan kalendar Islam. Momentum penghijrahan Rasulullah SAW dianggap mewakili era baru, kerana saat itulah Rasulullah SAW berhijrah dari kota Makkah yang sudah tidak selamat lagi untuk berdakwah akibat tentangan kejam puak musyrikin Makkah. Baginda telah berhijrah ke Madinah membawa pelita cahaya bagi kebangkitan Islam sehingga beliau berjaya membangunkan keutuhan spiritual bagi umat Islam sampai sekarang.

Para solihin mengajar kita untuk berdoa ketika menjelang tahun baru. Dan dibawah ini adalah doa akhir tahun dan awal tahun yang lafaznya cukup mudah dan senang untuk dibaca, dihafaz dan diamalkan.

Doa Akhir Tahun

Bacalah doa ini tiga kali sewaktu menjelang akhir tahun baru Islam, biasanya dibaca setelah selesai solat asar atau sebelum maghrib pada 29 atau 30 Zulhijjah. Dengan doa ini kita memohon agar segala kerja buat kita sepanjang tahun lepas akan mendapatkan keredhaan dari Allah SWT dan keampunan atas perbuatan-perbuatan yang dilarangNya yang telah kita lakukan.

Klik Untuk Besarkan Imej

Doa Awal Tahun

Bacalah doa ini tiga kali sewaktu masuknya tahun baru ISLAM iaitu 1 Muharam. Biasanya dibaca setelah selesai solat maghrib dan selepasnya. Dengan doa ini, kita memohon kepada Allah SWT agar dalam memasuki tahun baru dengan amalan yang mendapat keredhaanNya dan dijauhi dari segala malapetaka dan bala Allah.

Klik Untuk Besarkan Imej


IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: