SaHaBaT

10/24/2011

UjiaN PeRLaNGGaRaN PaLinG PaNTaS

Assalamualaikum w.b.t, salam sejahtera & salam 1Dunia kepada kalian semua yang sudi berkunjung ke blog PaRaDoX eLaKSaMaNa ini, semoga segala informasi yang disiarkan bermanfaat untuk kita dan dijadikan panduan dalam hidup kita, insyallah. Jika posting2 sebelum ini menampakkan informasi yang sedikit berat, namun pada kali ini jom kite rehatkan minda seketika dari isu-isu yang berat. Jom kite tengok dan baca informasi yang elaksamana cedok dari beberapa buah laman web dan blog yang mungkin bermanfaat ini.
Ini merupakan gambaran di mana sebuah Ford Focus menghentam sebuah dinding konkrit pada kelajuan 120 mph (192km/j) di dalam satu ujian pelanggaran paling pantas di dunia. Pakar keselamatan lazimnya melakukan ujian pelanggaran hanya pada kelajuan 40 mph (64 km/j) di dalam menentukan tahap keselamatan sebuah kereta. Namun begitu kita tertanya-tanya apakah akan terjadi jika perlanggaran berdepan (head-on) berlaku pada kelajuan tiga kali ganda kelajuan lazim yang digunakan di dalam penentuan tahap keselamatan sebuah kereta. Hal ini membawa kepada satu ujian perlanggaran paling pantas di dalam sejarah dunia. Ford Focus ini berubah kelajuan daripada 120 mph kepada 0 mph dalam masa 60 saat dan akibatnya...
Sebuah besi buruk yang tidak dikenali lagi rupa asalnya. Bayangkan jika anda berada di dalam kereta ini. Maka berhati-hatilah ketika memandu, biar lambat asalkan selamat. Jadilah pemandu yang bijak dalam menangani segala situasi Wassalam.
P/s : Gambar atas menunjukkan kereta Ford Focus, waa klu keta utk ujian perlanggaran ni beri pada eLaKSaMaNa pun bagus jugak, hahaha tpi keta ni klu dkat Eropah bukn keta mahal pn, sama taraf dgn keta Myvi or Saga di M'sia je, bile dtg M'sia, harga jadi berlipat kali ganda sbb cukai, biasalah M'sia kan, klu takde cukai tinggi bkn M'sia la tu.

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

1 ulasan:

محمد حذوان بن حميدان berkata...

malaysia negara brcukai @ brkebajikn, mna 1 plihn anda ?? he3