SaHaBaT

10/15/2011

KeBeNaRaN HaDiS TenTanG LaLaT

”Khalid bin Makhlid menceritakan kepada kami, Sulaiman bin Bilal menceritakan kepada kami, beliau berkata : 'Utsbah bin Muslim bercerita kepadaku bahawa beliau berkata : 'Ubaid bin Hunain mengkhabarkan kepadaku bahawa beliau berkata : Aku mendengar Abu Hurairah R.A. berkata : Rasulullah S.A.W bersabda :

"Apabila seekor lalat jatuh ke dalam gelas salah seorang dari kalian, maka celupkanlah lalat itu lalu angkatlah (buanglah) kerana pada salah satu sayapnya terdapat penyakit dan pada sayapnya yang lain terdapat penawarnya.”

Banyak yang menolak dan mengingkari hadis ini dengan alasan menyalahi realiti bahkan ilmu kedoktoran. Benarkah demikian? Kepada para penolak hadis lalat ini, berikut sebuah bukti bagaimana benarnya Nabi Muhammad dan bagaimana mukjizat beliau akhirnya dibuktikan oleh sains dan pengetahuan moden.

Sebuah penyelidikan terbaru yang dilakukan oleh Jabatan Mikrobiologi Perubatan, Fakulti Sains, Universiti Qashim, Arab Saudi oleh beberapa penyelidik muda yang terdiri dari :
1. Sâmi Ibrâhîm at-Tailî
2.'dil ‘Abdurrahmân al-Misnid
3. Khâlid Dza’âr al-Utaibî

Yang dibimbing oleh Dr. Jamâl Hâmid dan dikoordinasi oleh Dr. Shâlih ash-Shâlih (seorang daie terkenal di Eropah) melakukan penyelidikan tentang analisis mikrobiologi tentang sayap lalat. Laporan ini mereka diperdebatkan dalam sebuah seminar bertajuk 'Student Research Seminar' di Universiti Qâshim.

Metode yang mereka gunakan cukup sederhana, iaitu mengulturkan air steril yang telah dicelupkan lalat ke dalam medium agar-agarnya (medium yang berasal dari musilaginosa kering yang mencari pada suhu 100°C dan membeku pada suhu 40°C yang tidak dapat dihadam oleh mikrob) kemudian mengesan mikrob yang wujud.

Lalat yang digunakan terdiri dari beberapa spesies, dan contoh yang digunakan untuk setiap spesies terdiri dari dua contoh iaitu contoh air steril dimana lalat dimasukkan ke dalam air kecuali bahagian sayap lalat saja, dan contoh air steril yang dimasukkan lalat yang dicelup seluruh tubuhnya. Semua ini dilakukan secara aseptis (bebas mikrob) di ruangan khusus, untuk menghindarkan terjadinya pencemaran agen luar yang akan membuat hasil pemerhatian menjadi bias.

Setelah itu, contoh air tadi dibiakkan ke dalam medium berbentuk agar-agar dan disimpan selama beberapa hari sehingga kultur (biakan) mikrob tumbuh dan tampak secara jelas. Hasil pembiakan/kultur mikrob tersebut dikenalpasti untuk mengetahui jenis mikrob tersebut. Berikut ini adalah hasilnya :

Spesies Lalat A

Cawan Patri 1 :
Contoh kultur air yang diambil dari sebuah tabung yang berisi air steril yang dicelupkan lalat secara sempurna (seluruh tubuhnya terbenam).

Cawan Patri 2 :
Contoh kultur air yang diambil dari sebuah tabung yang berisi air steril yang dijatuhkan seekor lalat ke dalamnya tanpa membenamkannya secara keseluruhan.

Hasil Pemerhatian :
Pada cawan patri 2, setelah diselidiki ternyata agar-agar tersebut ditumbuhi oleh koloni bakteria patogen E. Coli, yang merupakan penyebab berbagai penyakit. Bagaimanapun pada cawan 1, pada mulanya kelihatan wujudnya koloni kecil E. Coli, namun pertumbuhannya dihalang oleh mikororganisma yang setelah diselidiki merupakan bakteria jenis Actinomyces yang dapat mengeluarkan antibiotik. Bakteria ini biasanya menghasilkan antibiotik yang dapat diekstrak, iaitu actinomycetin dan actinomycin yang berfungsi menyingkirkan bakteria dan bersifat antibakteria dan antifungus.

Spesies Lalat B

Cawan Patri 1 :
Contoh kultur air yang diambil dari sebuah tabung yang berisi air steril yang dicelupkan lalat secara sempurna (seluruh tubuhnya terbenam).

Cawan Patri 2 :
Contoh kultur air yang diambil dari sebuah tabung yang berisi air steril yang dijatuhkan seekor lalat ke dalamnya tanpa membenamkannya.

Hasil :
Pada cawan patri 2, setelah diselidiki ternyata medium agar-agar ditumbuhi oleh koloni bakteria patogen jenis Coynobacterium dephteroid, yang merupakan penyebab berbagai penyakit. Bagaimanapun pada cawan 1, mikororganisma yang tumbuh setelah diselidiki merupakan bakteri Actinomyces yang mengeluarkan sejenis antibiotik. Bakteria ini biasanya menghasilkan antibiotik yang dapat diekstrak, iaitu actinomycetin dan actinomycin yang berfungsi menyahkan bakteria dan bersifat antibakteria dan antifungus.

Spesies Lalat C

Cawan Patri 1 :
Contoh kultur air yang diambil dari sebuah tabung yang berisi air steril yang dicelupkan lalat secara sempurna (seluruh tubuhnya terbenam).

Cawan Patri 2 :
Contoh kultur air yang diambil dari sebuah tabung yang berisi air steril yang dijatuhkan seekor lalat ke dalamnya tanpa membenamkannya.

Hasil :
Pada cawan patri 2, setelah diselidiki ternyata medium agar-agar telah ditumbuhi oleh koloni bakteria patogen jenis Staphylococcus sp., yang merupakan penyebab berbagai penyakit. Bagaimanapun pada cawan 1, mikroorganisma tumbuh setelah diselidiki merupakan bakteria Actinomyces yang menghasilkan antibiotik. Bakteria ini biasanya menghasilkan antibiotik yang dapat diekstrak, iaitu actinomycetin dan actinomycin yang berfungsi menyahkan bakteria dan bersifat antibakteria dan antifungus. Hasil yang serupa diperoleh untuk jenis lalat lain yang banyak mengandung bakteria patogen Salmonella sp. dan Proteus sp.

Kesimpulan :

Masuknya lalat pada makanan atau minuman dengan dan tanpa dicelup, ternyata memberikan hasil berbeza yang secara signifikan. Hal ini membenarkan apa yang disabdakan oleh Rasulullah S.A.W, bahawa pada sayap lalat itu terdapat penyakit sekaligus penawarnya. Maha benar Allah dan Maha benar Rasulullah Shallâllâhu alaihi wa Sallam yang menjadi penyampai wahyu-Nya.

Sumber (terjemahan) :
http://abdurrahman.org/health/TheHadeethontheFly.pdf

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: