SaHaBaT

2/01/2012

PeTi BuanG BaYi ??!!

RUSIA : Sebuah peti untuk pembuangan bayi telah mula diperkenalkan di Rusia. Wilayah Krasnodar yang terletak di selatan Rusia telah membiayai pembelian 5 buah peti pembuangan bayi untuk percubaan pada awal November 2011 untuk memudahkan ibu yang tidak mahukan bayi mereka meninggalkan bayi mereka tanpa mendatangkan mudarat kepada bayi tersebut. Tiga buah peti telah ditempatkan di sekitar Sochi, Novorossiysk dan Armavir. Dan pada akhir November, seorang bayi telah ditinggalkan di dalam peti tersebut dengan selamat oleh ibunya.

Langkah meletakkan peti pembuangan bayi ini ialah bertujuan untuk menjaga keselamatan dan kebajikan bayi terbuang atau tidak diingini dari dibuang di kawasan tempat pembuangan sampah seperti kebiasaan menurut seorang pegawai kesihatan yang tidak ingin dikenali. Elena Redko, ketua Jabatan Kesihatan Krasnodar memberikan info bahawa seorang bayi perempuan telah ditinggalkan oleh ibunya di dalam peti tersebut dan bayi tersebut sihat dan selamat sepanjang berada di dalam peti.

'Bayi perempuan tersebut akan ditempatkan di rumah perlindungan kanak-kanak tetapi mungkin sukar untuk mendapatkan keluarga angkat kerana hanya terdapat sedikit keluarga atau pasangan yang ingin mengambil anak angkat,' menurutnya lagi.

Kaedah ini dirancang untuk diperluaskan ke negara Afrika Selatan, iaitu lokasi tumpuan keluarga dari seluruh dunia untuk mengambil anak angkat.

Mungkin akan ditempatkan di sekitar bandar utarama Afrika Selatan, Cape Town. NGO yang terlibat iaitu Out of Africa Children's Fund dapat memberikan kemudahan kepada ibu yang tidak menginginkan bayi mereka untuk meninggalkan bayi mereka di kawasan yang selamat tanpa identiti mereka terdedah.

Ketua Eksekutif NGO tersebut, Kim Highfield berharap sistem ini dapat membantu ibu yang sukar untuk meneruskan hidup menyara bayi mereka untuk menjadikan bayi mereka sebagai anak angkat kepada sesiapa yang memerlukan.

'Kadangkala mereka meninggalkan bayi di lokasi yang merbahaya kepada bayi seperti kawasan yang mempunyai anjing-anjing yang berkeliaran yang mungkin membahayakan keselamatan bayi atau apa-apa sahaja yang memudaratkan.'

'Matlamat utama kami ialah menyediakan penyelesaian alternatif kepada kejadian ini. Justeru, ibu tersebut mempunyai tempat untuk meninggalkan bayi mereka dengan selamat.'

Projek ini juga sedang giat diperluaskan oleh pihak kerajaan Rusia ke wilayah-wilayah lain seperti Perm, Tomsk, Omsk, Novosibirsk dan bandar eropah Rusia, Kirov.

Sumber : http://www.dailymail.co.uk/news/article-2093214/Russian-cities-introduce-baby-drop-boxes-stop-unwanted-children-left-bins.html

p/s : Bayangkan jika kaedah ini dilaksanakan di M'sia. Nescaya penuh peti-peti bayi ini dengan bayi yang tidak diketahui asal-usul nasabnya. Malah masyarakat tidak bimbang lagi untuk mempunyai anak luar nikah kerana mereka tahu ke mana mereka ingin buang bayi tersebut. Sebenarnya konsep ini sudah ada di M'sia tetapi berbentuk lain iaitu sekolah. Anda pasti tahu mengenai isu ini. Berdoalah semoga ALLAH menjauhkn kita dari bencana seperti ini, inilah akibatnya jika ISLAM tidak dijadikan landasan untuk memerintah dan hidup.

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: