SaHaBaT

5/16/2011

SeLaMaT HaRi GuRu 2011M

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera salam 1Malaysia, bertemu kembali kite di laman blog yang insyallah berinformasi ini. Pada kali ni bersempena dengan 16 Mei 2011, sepertimana tiap2 tahun, elaksamana selaku insan yang pernah bergelar murid dan pelajar dan sekarang masih bergelar mahasiswa, elaksaman ingin mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI GURU 2011 peringkat nasional kepada sesiapa sahaja yang akan/sedang/pernah bergelar guru. Ucapan ini elaksamana tujukan khas juga kepada kesemua cikgu/ustaz/ustazah/teacher/sir di Sekolah Kebangsaan Padang Pohon Tanjong, Wakaf Bharu. Sekarang ni dah ramai cikgu yang takde di SKPPT, ada yang berpindah, ada yang pencen, ada yang telah meninggalkan dunia ini, Al-Fatihah. Jasa kesemua cikgu di SKPPT takkan elaksamana lupe, di SKPPTlah elaksamana belajar membaca, menulis dan mengira sehingga sekarang bakal bergelar guru. Sungguh besar jasa kalian wahai guruku, hanya doaku sahaja dapat kupanjatkan setiap masa buat kalian. Kalian umpama permata yang bersinar dan memberikan sinaran kepadaku sewaktu daku terkapai-kapai meniti kehidupan dunia yang menyesakkan ini.

Sekalung apresiasi dan penghargaan juga kepada kesemua guru/cikgu/ustaz/ustazah/teacher/sir di Maahad Muhammadi (Lelaki). Melangkahnya kakiku ke MML, daku datang dengan dada yang hampir kosong dengan ilmu agama, bahasa arab dan segalanya berkaitan islam dan arab. Tetapi melangkahnya kakiku keluar dari kawasan MML, dadaku dipenuhi dengan pelbagai ilmu agama dan kesusasteraan bahasa arab. Pengorbananmu duhai murabbiku amat besar dalam hidupku. Setiap dalam doaku, daku akan mendoakan kesejahteraan dan kedamaian hidup murabbiku sekalian, kerna merekalah dengan keizinanMu daku kini bakal bergelar guru, jika tidak, tak tahulah apa gelaran yang bakal kugenggami kelak. SELAMAT HARI GURU juga buat warden asrma terutama sewaktu daku menjadi Ketua Umum asrma dulu. Bermula dari Ustaz Kamaruzzaman, Ustaz Abdul Rahman dan skali ustaz Wan Noh Wan Hamzah. Ramai lagi ustaz lain yang jadi warden, semoga ustaz semua dalam rahmatNya, insyallah, Amiiinn....


Gambar di atas diambil sewaktu elaksamana menyertai pertandingan melukis sempena Sambutan Hari Guru di Sekolah Kebangsaan Padang Pohon Tanjong pada tahun 1998. Sewaktu ini elaksamana berusia 8 tahun iaitu darjah 2. Sungguh tidak dapat lupekan kenangan sewaktu di persekolahan rendah. Teringat lagi cikgu yang paling mengambil berat mengenaiku iaitu Cikgu Razani yang kini sudah bertukar ke sekolah lain. Cikgu Razanilah yang banyak mengambil berat mengenai kegiatan kokurikulumku sewaktu dahulu. Daku merinduinya.

Elaksamana juga ingin mengucapkan SELAMAT HARI GURU 2011M buat ayahanda dan bondaku tercinta iaitu Cikgu Ramli Bin Hamid yang kini menabur bakti sebagai guru teknologi maklumat di Sekolah Kebangsaan Pulau Beluru, Tumpat, Kelantan. Tidak lupe juga kepada bondaku tercinta, Teacher Fathilah Binti Mohd Yusop yang menjadi guru bahasa inggeris tahap satu di sekolah lamaku iaitu Sekolah Kebangsaan Padang Pohon Tanjong, Wakaf Bharu. Semoga ayahanda dan bonda sentiasa cekal dan tabah mengharungi tugasan sebagai seorang guru. Along kagum dengan ayahanda dan bonda, ayahanda dan bondalah yang menjadi sumber aspirasi Along dalam meniti kehidupan menjadi seorang guru. Along sayangkan Ayahanda dan Bonda.


Sekali lagi elaksamana ingi mengucapkan SELAMAT HARI GURU 2011M kepada sesiapa sahaja di luar sana yang bakal/sedang/pernah menjadi guru. Semoga kalian tabah dalam menghadapi pelbagai dugaan yang mendatang. Usah peduli apa kata orang, yang penting kita jalankan tugasan kita dengan sebaiknya. Selamat Maju Jaya.
Wassalam.....

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: