SaHaBaT

1/13/2011

PeRaDuAn SiApa MaTi CePaT

Acara tahunan World Sauna Championships di Finland telah menyebabkan salah seorang finalisnya maut. Warga Rusia bernama Vladimir Ladyzhensky dan warga Finnish, Timo Kaukonen, tidak dapat bertahan akibat melecur teruk sewaktu pertandingan berlangsung. Ladyzhensky akhirnya meninggal di hospital.

Pertandingan ini memelukan peserta untuk bertahan di dalam bilik sauna bersuhu 110C (230F) selama mana yang peserta dapat bertahan. Pengerusi pertandingan mengatakan bahawa kesemua langkah keselamatan telah dituruti oleh semua peserta yang terlibat.

2 Finalis Akhir Pertandingan Yang Melecur
Vladimir Ladyzhensky dan Timo Kaukonen


“Mungkin agak ganjil berada di dalam sebuah bilik sauna bersuhu 110C. Namun sebelum ini terdapat peserta yang mampu bertahan di dalam bilik sauna pertandingan tersebut lebih lama dan tinggi suhunya.” - Ossi Arvela, pengerusi World Sauna Championships

Vladimir Ladyzhensky Yang Melecur Teruk

"Pertandingan ini telah dijalankan dengan penyeliaan perubatan yang rapi malah sepasukan paramedic turut disediakan bagi membantu sewaktu kecemasan. Malah kesemua peserta harus menandatangani pengakuan kesihatan mereka dengan pemantauan dari sepasukan doktor perubatan terlatih," Ossi Arvela sewaktu ditemubual di Heinola, tempat di mana pertandingan tersebut diadakan.

Setengah liter air akan ditambah ke dalam bilik sauna itu setiap 30 saat, dan individu yang terakhir yang dapat bertahan akan dikira sebagai pemenang. Namun tiada hadiah besar yang disediakan, yang disediakan hanyalah "sesuatu yang kecil", dia memberitahu kepada Associated Press.

"Kami mengetahui bahawa perkara ini amat pelik bagi sesetengah penduduk di luar Finland terutama yang sesiapa yang tidak biasa dengan bilik sauna," katanya.

Mr Kaukonen, penyandang pemenang pertandingan tahun lepas, yang merupakan antara finalis pertandingan kali ini akhirnya menarik diri dari pertandingan akibat kecederaan, ujar Arvela. Dia kini dirawat di hospital dan dalam keadaan stabil. Arvela mengatakan pihak polis telah menyiasat kes kematian Ladyzhensky.

Lokasi Pertandingan Mengarut Ini

Penonton Terkejut Dengan Kematian Finalis

Acara pertandingan diadakan dengan penglibatan 130 orang peserta dari 15 buah negara, telah diadakan sejak tahun 1999. Pihak penganjur mengambil keputusan untuk memberhentikan acara pertandingan tersebut untuk masa hadapan.

Inilah dia penyakit manusia zaman sekarang, tiada sakit cari sakit. Pertandingan seumpama ini seperti mengambil nyawa diri sendiri. Aktiviti ini diharamkan dalam ISLAM kerana memudaratkan diri sendiri. Hukumnya samalah seperti merokok, haram kerana membahayakan nyawa sendiri. Mati dalam keadaan ini dianggap sebagai membunuh diri. Hanya Allah yang mengetahui nasib rohnya.

sumber : http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-10904691

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: