SaHaBaT

1/29/2011

Al-QuRaN LaMa Di UNiVerSiTi MaNcheSTeR

Assalamualaikum w.b.t. sahabatku sekalian,
Bertemu kembali kita di laman blog yang serba berinformasi ini, kali ini kita akan membicarakan mengenai sebuah Al-Quran milik Empayar Kerajaan Islam sewaktu ketika dahulu yang sedang berada di barat. Sesungguhnya banyak artifak-artifak yang menunjukkan kehebatan islam sewaktu ketika dahulu telah di'curi' oleh sarjana barat dan mereka mengaku ianya milik mereka. Malah mereka telah menciplak ilmu2 dari naskah karangan ilmuan islam dan mengaku tanpa segan silu bahawa itu adalah ilmu mereka. Padahal kemajuan dan kemodenan barat sekarang ini adalah hasil dari karya ilmuan islam suatu ketika dahulu. Jadi mengapa kita hanya mendiamkn diri dengan menjadi pak turut kepada apa sahaja teknologi yang sebenarnya berasal dari ilmuan islam kita. Akhirnya kita menjadi hamba kepada barat kerana teknologi dan ilmu2 mereka.

Al-Quran tulisan tangan ini dipercayai berusia sekitar 500 tahun, dengan usianya yang teramat tua membuatkan naskah Al-Quran ini bahaya untuk diletakkan di atas rak perpustakaan yang biasa kerana dikhuatiri terkoyak, rosak dan sebagainya.

Kakitangan perpustakaan John Rylands di Universiti Manchester sedang
menyediakan Al-Quran Kansuh al-Ghuri ini untuk sesi fotografi.

Untuk memeliharanya dari sebarang kerosakan, pakar penjagaan naskah lama dari perpusrakaan John Rylands di Universiti Manchester telah mengambil inisiatif untuk menjalankan fotografi digital ke atas naskah ini sebagai rujukan kepada sesiapa yang memelukannya. Ini bermakna, individu yang ingin merujuk naskah ini tidak perlu membelek Al-Quran ini satu persatu, cukup dengan mengakses setiap halamannya dalam bentuk digital di perpustakaan tersebut. Dengan analisis secara grafik akan memudahkan lagi individu/penyelidik untuk menjalankan kajian mereka tanpa perlu membelek helaian Al-Quran tulisan tangan yang besar itu.

Al-Quran ini sungguh sensitif akibat dari usianya yang beratus tahun itu, justeru berisiko untuk diletakkan di rak biasa di perpustakaan universiti itu. Setiap helaian Al-Quran lama tulisan tangan ini dianggarkan sebesar skrin televisyen plasma bersaiz 48 inci, justeru ianya harus dipelihara dan hanya dipaparkan dalam bentuk digital di perpustakaan.

Dipercayai bahawa Al-Quran ini berasal dari Perpustakaan Kansuh al-Ghuri di Mesir, iaitu sewaktu pemerintahan sultan terakhir dari dinasti Mamluk di Mesir. Setiap helaian Al-Quran ini berukuran 35 inci panjang dan 24 inci lebar, iaitu menyamai saiz sebuah televisyen skrin plasma. Kitab suci Al-Quran ini dipercayai ditulis tangan oleh para sarjana agama dari kesultanan Mamluk terakhir yang memerintah Mesir 500 tahun dahulu.

Kertas yang digunakan untuk menulis Al-Quran ini dikenali sebagai bombycine, iaitu fabrik linen yang sebelum digunakan untuk menulis, kain itu telah digosok dengan batu untuk menjadikannya licin, iaitu memudahkan untuk dakwat melekat di permukaan kertas tersebut tanpa menyerap ke dalam kertas dan membuatkan tulisannya seakan-akan kembang.

Pakar sejarawan berpendapat Al-Quran ini ditulis pada suku kedua abad ke-14. Naskah ini telah diletakkan di dalam perpustakaan milik Sultan kerajaan Mamluk Mesir sewaktu itu sebelum akhirnya dijumpai oleh Earl of Crawford. Al-Quran ini akhirnya menjadi koleksi peribadi Crawford, dan merupakan antara koleksi milik Earls of Crawford, yang akhirnya telah dibeli oleh Enriqueta Rylands pada 1900 dan akhirnya menjadi salah satu dari koleksi miliknya di perpustakaan suaminya iaitu John Rylands Library.

Setelah beberapa ketika, perpustakaan itu telah menjadi sebahagian dari kampus dan perpustakaan University of Manchester pada 1972 sehingga sekarang. Sekarang naskah Al-Quran ini dikenali sebagai Rylands Koran of Kansuh al-Ghuri, dan telah kehilangan 2 mukasurat daripadanya, namun akhirnya telah ditemui pada tahun 1970-an di Chester Beatty Library di bandar Dublin. Mukasurat yang hilang turut telah difotografi secara digital dan dikumpulkan dengan naskah asalnya dalam bentuk digital di internet. Akhirnya sebanyak 950 foto digital telah diambil yang merangkumi saiz sebesar 80MB sehingga 190MB setiap helaian bagi memudahkan penyelidik membuat kajian secara digital tanpa membelek Al-Quran itu satu persatu helaiannya yang besar.

Fail ini boleh didapati secara percuma di website perpustakaan dan beberapa website terpilih yang lain. Pengurus projek, Carol Burrows, pengumpul dan pengurus ejen kajian di Perpustakaan John Rylands berkata: 'Disebabkan saiz dan berat, bilik akses kepada naskah ini telah ditutup namun masih dibuka kepada penyelidik yang mendapat keizinan universiti dan pihak perpustakaan. Ianya tidak boleh digunakan untuk pameran, seminar dan sebarang aktiviti yang menyebabkan naskah tersebut berpotensi mengalami kerosakan. Projek ini telah dibiayai oleh Islamic Manuscript Association.

p/s : Apa yang dibimbangkan adalah mungkin adanya risiko naskah tersebut diedit dengan menghilangkan dan memutar belitkan beberapa ayatnya. Ini kerana naskah asal akan disorok dari menjadi kajian manakala naskhah dalam bentuk digital yang telah diedit yang akan disebarkan. Maka pihak kuffar akan mengatakan bahawa Al-Quran inilah Al-Quran yang sebenar dan menyebarkan dakyah bahawa Al-Quran yang sedang dibaca sekarang ini adalah Al-Quran tokok tambah. Diharapkan golongan hafiz memperkuatkan hafalan ayat suci Al-Quran mereka dalam bersedia menghadapi apa sahaja kemungkinan yang akan berlaku.

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: