SaHaBaT

1/13/2011

6 KeNDeRaaN TeRBeSaR Di DuNia

1. Antonov An-225 Mriya

Pesawat kepak kaku kargo terbesar di dunia
Pembina : Antonov Design Bureau of Soviet Russia.

An-225 dengan sayap sepanjang 290 kaki membuatkannya menjadi pesawat kargo terbesar dunia, jumlah kargo yang dapat dimuatkan ke dalam An-255 boleh memuatkan kesemua pesawat yang pernah dicipta oleh adik beradik Wright. Pesawat ini juga boleh membawa kapal angkasa ulang-alik di atasnya, malah mampu pelbagai bebanan dengan berat melampau seperti enjin lokomotif keretapi, generator untuk tenaga elektrik seberat 150 tan malah kipas sepanjang 130 kaki yang dipasang pada kincir angin.

2. Airbus A380

Pesawat Penumpang Terbesar Di Dunia
Pembina : Airbus

Pesawat A380 memulakan penerbangan secara komersial pada tahun 2007, dan diberikan nama jolokan “superjumbo jet” kerana memilik saiz yang lebih besar dari pesawat keluaran Airbus yang lain seperti 747-400. Secara faktanya, bahagian dalaman pesawat A380′ adalah 1.5 kali ganda lebih besar dari saiz pesawat 747, dengan 5000 kaki yang mampu memuatkan sekitar 525 hingga 800 penumpang, bergantung kepada jenis tempat duduk penumpang. Kini terdapat kurang dari 50 buah pesawat A380 sedang beroperasi di seluruh dunia, namun kadar permintaan yang semakin meningkat menyebabkan sasaran syarikat pengeluar berjumlah 200 buah untuk tahun hadapan.

3. Knock Nevis Supertanker

Kapal Terpanjang Di Dunia
Dibina oleh : Sumitomo Heavy Industries of Japan.

Untuk mendapatkan gambaran saiz sebenar kapal Knock Nevis, kapal ini sepanjang 1,500 kaki panjang, Lebih tinggi dari Menara Empire State di US. Nevis telah belayar sejak tahun 1979 dengan nama timangan yang berlainan, dan kapal ini pernah karam sekitar 80-an sewaktu perang Iraq-Iran, namun bangkai kapal ini telah diapungkan dan dibina semula. Namun perkhidmatan kapal paling panjang di dunia ini mungkin ditamatkan pada tahun akan datang.

4. MS Oasis of the Seas

Kapal Peranginan Terbesar Di Dunia
Pembina : STX Europe of Finland.

Kapal mewah Oasis of the Seas, merupakan satu-satunya kapal peranginan dari kelas Oasis di dunia ini, rekod penumpang paling ramai ini berjumlah sekitar 6000 penumpang. Kapal ini dipenuhi dengan kemewahan yang melampau, dengan bilik suite 2 tingkat, dengan padang golf mini dan permainan indoor, sejumlah kolam renang, kelab malam, bar dan pasaraya, malah dikenali juga taman tumbuhan terapung paling besar di dunia dengan mengandungi 12,000 tumbuhan hiasan dan berates dozen pokok besar. Kini kapal kedua seperti ini masih dalam pembinaan.

5. Bagger 288 Bucket-Wheel Excavator

Trak Perlombongan Berantai Terbesar Di Dunia
Pembina : Krupp of Germany.

Dengan panjang 700 kaki dan ketinggian mencapai 300 kaki, jentera diberi nama Bagger 288 dibina pada 1978 untuk kegunaan kerja perlombongan di Jerman. Dalam sesetengah keadaan. jentera Bagger ini hanya mampu bergerak 30 kaki per minit secara berterusan, dan memerlukan penjana kuasa luar dengan penggunaan kuasa sebanyak 17 megawatts untuk mengoperasikannya. Namun kelajuan tertinggi tidak pernah dicatatkan secara berekod, dengan trak berantai selebar 12 kaki, kenderaan ini mampu bergerak di dalam semua permukaan kawasan lombong.

6. NASA Crawler-Transporter

Kenderaan Berantai Tanpa Janakuasa Tambahan Terbesar Di Dunia
Pembina : Marion Power Shovel of America.

Hanya terdapat 2 kenderaan berantai milik NASA ini di dunia, yang digunakan untuk mengangkut kapal angkasa dan roket, malah roket penggalak pelepasan kapal angkasa turut diangkut dengannya ke platform pelancaran. Walaupun tidak sebesar kenderaan Bagger 288 seperti di atas, masih dianggap terbesar di dunia kerana hanya dijanakan dengan kuasa yang dimilikinya tanpa memerlukan penjana tenaga luaran, dan ianya lebih laju dari Bagger dengan mampu bergerak 2 batu sejam apabila mengangkut bebanan.

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: