SaHaBaT

11/27/2010

BuKu MeNaRiK TaHuN iNi

Tajuk : Yakjuj & Makjuj : Bencana Di Sebalik Gunung
Penulis : Muhammad Alexander Wisnu Sasongko
Terbitan : PTS Islamika Sdn Bhd
Mukasurat : 564 m/s
Terbitan : 2009
Harga : RM31.50

Mengisahkan mengenai kisah yakjuj dan makjuj ataupun gog & magog menurut kitab yahudi (old testament). Dikupas dengan amat ilmiah dengan ratusan sumber rujukan meliputi 3 agama iaitu Islam, Kristian & Yahudi. Sungguh berinformasi untuk sesiapa yang cintakan sejarah berasaskan penyelidikan mendalam dari ratusan sumber. Mengisahkan 2 jenis Yakjuj Makjuj iaitu dri asia dan juga dari eropah. Amat bermanfaat, dapatkan ia segera di mana-mana toko buku berdekatan anda. Harga yang berbaloi dengan ilmu yang dapat diperolehi.

Tajuk : Alexander Adalah Zulqarnain : Pembebas Barat & Timur
Penulis : Muhammad Alexander Wisnu Sasongko
Terbitan : PTS Islamika Sdn Bhd
Mukasurat : 728 m/s
Terbitan : 2010
Harga : RM35.00

Buku yang amat bermanfaat dalam menjejak siapakah dia Zulqarnain yang diceritakan oleh Allah Taala dalam Kitab suciNya iaitu Al-Quran Al-Karim. Apakah perkaitan antara Alexander III The Great yang merupakan anak kepada Raja Philip Macedonia dengan individu bernama Zulqarnain yang diceritakan dalam Al-Quran Al-Karim. Dan apakah perkaitan yang mengaitkan antara Socrates, ahli falsafah Yunani yang dianggap sebagai Luqmanul Hakim oleh penulis dalam bukunya ini. Marilah sama2 kita melaburkan sedikit wang demi mendapatkan ilmu yang amat berharga ini.

Tajuk : Benarkah Iskandar Bukan Zulqarnain
Penulis : Afareez Abd Razak Al-Hafiz
Terbitan : PTS Milenia Sdn Bhd
Mukasurat : 200 m/s
Terbitan : 2009
Harga : RM17.50

Merupakan suatu karya dari penulis terkenal iaitu Afreez Abd Razak yang mempertikaikan pendapat Muhammad Alexander Wisnu Sasongko yang mengatakan bahawa Alexander The Great anak kepada Raja Philip Macedonia sebagai Zulqarnain yang diceritakan dalam Al-Quran. Apakah alasan penulis untuk menidakkan dakwaan Muhammad Alexander berkenaan teori Alexander The Great adalah Zulqarnain yang diceritakan dalam Al-Quran. Marilah sama-sama kita menelaah teori dari penulis ini yang mengaitkan Raja Cyrus The Great iaitu Raja Parsi sebagai Zulqarnain yang diceritakan dalam Al-Quran.

Tajuk : Armageddon 2012 : Bencana Akhir Zaman
Penulis : Muhammad Alexander Wisnu Sasongko
Terbitan : PTS Islamika Sdn Bhd
Mukasurat : 558 m/s
Terbitan : 2010
Harga : RM31.50

Sebuah karya milik penulis best seller Yakjuj & Makjuj iaitu Muhammad Alexander yang mengulas mengenai kebarangkalian benarkah ramalan tamadun inca di Amerika Selatan yang mengatakan bahawa bumi akan hancur pada 2012. Adakah ianya benar selaras dengan ayat-ayat dari Al-Quran Al-Karim. Dan turut dimuatkan teori kronologi kiamat yang akan melanda bumi. Apakah tanda besar paling awal kiamat yang akan dapat disaksikan oleh umat manusia? Adakah sewaktu kiamat sedang berlaku masih ada umat islam yang beriman sewaktu itu? Berapa jenis sangkakala yang akan ditiup oleh israfil sewaktu berlakunya kiamat? Sama-sama kita menyelidiki suatu kajian dari penulis ini yang sungguh bermanfaat ini.

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

2 ulasan:

محمد حذوان بن حميدان berkata...

buku yg amt bgs..smr2lh kye miliki dan ambl pngjrn..(^_^)

Tanpa Nama berkata...

KALI pertama memandang buku ini, seakan-akan sudah mendapatkan jawapan pada pertanyaan:

"Siapakah Zulqarnain yang disebut dalam Al-Quran, surah Al-Kahfi, ayat-ayat 83-98?"

Bagaimanapun, rasanya begitu berat hendak membacanya sehingga habis kerana buku ini mengandungi 730 halaman, tidak termasuk bahagian pendahuluan.

Namun begitu, sejurus saya mula membaca dan membelek-belek buku ini, keinginan untuk mendapatkan jawapan pada pelbagai persoalan terus berlegar di fikiran.

Terdapat beberapa keistimewaan yang ada, yang mendorong saya membaca buku ini sehingga ke penghujungnya.

Buku ini juga mudah difahami isinya kerana ada ringkasan dalam bab pendahuluan.

Ia pula terbahagi pada 15 bab dengan nota dan keterangan serta senarai rujukan tersisip di akhir bab tersebut sebagai kajian lanjutan.

Itulah antara keistimewaan buku ini yang padat dengan peta dan kronologi sejarah, berdasarkan manuskrip dan pandangan orang Barat.

Dan kerana Zulqarnain disebut dalam Al-Quran, maka terdapat ulasan para ulama Islam dan ahli tafsir, mengenai siapakah Zulqarnain.

Diterangkan dalam buku ini bahawa Zulqarnain ada hubungan ilmu dengan Luqman Al-Hakim, yang sebenarnya adalah Socrates.

Bab satu dan dua mengandungi tafsiran dan fahaman para ahli tafsir dan juga sejarawan Barat mengenai Zulqarnain dan The Great Alexander.

Bab tiga dan empat mengandungi sejarah para penguasa dunia dan raja-raja yang melawan Yakjuj Makjuj.

Bab lima hingga tujuh pula menyentuh tentang Oasis monotisme dalam gurun paganisme Yunani, perihal Yunani melawan Parsi dan juga ziarah Alexander ke Baitulmakdis.

Bab lapan menyingkap pengembaraan Alexander ke arah barat (Al-Kahfi: 83-88) manakala bab sembilan hingga 12 menceritakan tentang pengembaraannya ke arah timur, pertemuannya dengan bangsa Yakjuj Makjuj, proses membina kota Alexanderia Eschate dan tembok besi (Al-Kahfi: 89-98).

Konflik dalaman Alexander dengan penganut paganisme dan jawapan terhadap tuduhan para ilmuan Barat bahawa Zulqarnain bukan Alexander menjadi teras dua bab selanjutnya.

Penulis buku, Wisnu Sasongko, adalah pensyarah dan pengkaji di Universiti Brawijaya, Malang, Indonesia.

Karya ini adalah antara buku paling laris yang pernah beliau hasilkan dengan penjualan lebih 10,000 naskhah dalam sebulan pertama ia diterbitkan sekitar Mac 2010.

Al-Quran tidak memastikan bahawa Zulqarnain adalah The Great Alexander, namun dari segi fakta sejarah dan penyelidikannya maka keputusan penulis mengatakan bahawa Zulqarnain adalah The Great Alexander.