SaHaBaT

9/17/2010

SuLTaN KeLaNTaN YanG ZuHuD

Assalamualaikum w.b.t

Bertemu kembali kita dalam sebuah laman web berinformasi ini. Dek kerana gumbiranya hati ini mendengar pemasyhuran Tuanku Muhammad Faris Kelima sebagai sultan kelantan ke-29, saya trus bukak facebook utk tgk komen2 shbt2 ttg pemsyhuran Tuanku Muhammad Faris Petra sebagai Sultan Kelantan. Dan sewaktu saya mengerjakan solat jumaat di Masjid Muhammadi iaitu masjid utama negeri Kelantan, baru saya menyedari bahawa antara makmum yang bersolat jumaat bersama saya tadi adalah Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Bentara Setia Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat, Adinda Tuanku Sultan Kelantan iaitu Tengku Bendahara Muhammad Faiz Petra dan yang paling dinantikan adalah Tuanku Sultan Kelantan iaitu baginda Tuanku Sultan Muhammad Faris Petra.

Setelah selesai bersolat jumaat, ketiga-tiga pemimpin ini bersama-sama bermesra dengan jemaah di Majis Muhammadi, seluruh jemaah solat jumaat berkesempatan bersalaman bersama ketiga-tiga individu dihormati ini. Cuba kalian tengok di bawah, kalau kalian nak tahu yg berbaju melayu merah, bersamping dan berserban di sebelah kiri kalian adalah MB Kelantan, manakala di tengah2 berjubah dan berkopiah puteh dan berkaca mata ialah adinda Tuanku Sultan iaitu Tengku Bendahara Muhammad Faiz Petra dan yang paling ujung yg berjubah dan berkopiah puteh adalah Sultan Kelantan. Tengoklah betapa zuhudnya (rendah diri pada Allah) baginda.

Setelah saya tiba di rumah, cepat2 saya buka facebook utk tengok foto yang diambil sewaktu majlis di majis muhammadi berlangsung, saya tidak berkesempatan untuk bersalaman bersama ketiga-tiga individu dihormati ini dek kerana lautan manusia yang sedang beratur. Tambahan pula saya ada urusan di tempat lain selepas solat jumaat. Sewaktu membuka laman facebook, ditakdirkan oleh Allah Taala menemui foto yang diambil sewaktu sesi bermesra antara Sultan dan rakyat di masjid berlangsung. Terus saya kopy paste n letak dlm blog.

Kelihatan rakyat jelata dari pelbagai lapisan umur, muda dan tua tidak melepaskan peluang bersama-sama dengan Tuanku Sultan Kelantan ke-29 yang baharu diamsyhurkan. Kami sekalian rakyat tuanku sentiasa berdiri di belakang tuanku untuk memastikan Kelantan terus maju dan makmur seiring dengan perkembangan keagamaan yang pesat di Kelantan. DAULAT TUANKU ! ALLAHUAKHBAR !

Kemesraan dan keakraban diantara Tuanku Sultan Muhammad Faris Petra ataupun Sultan Muhammad ke-5 dengan Tok Guru jelas kelihatan. Malah sifat zuhud sultan kelantan juga dikatakan mendapat biasan dari perwatakan Tok Guru MB sendiri. Sewaktu khutbah jumaat dibacakan oleh khatib masjid muhammadi kota bharu, nama Sultan Muhammad Faris Petra dibacakan dalam doa dengan menggunakan gelaran SULTAN MUHAMMAD V (kelima). Semoga Allah merahmati Kelantan di bawah payungan Tuanku Sultan. DAULAT TUANKU ! ALLAHUAKHBAR !


ALLAHUAKHBAR !
DAULAT TUANKU !

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

2 ulasan:

sot berkata...

Alhamdulillah. Saya sebagai rakyat Kelantan merasa sangat teruja dan bersyukur dgn pertabalan Sultan Muhammad ke-V. Semoga Allah melindungi Baginda dan memakmurkan jajahan di bawah naungan Baginda. Amiin.

umar adnan berkata...

Alhamdulillah..Semoga negeri Kelantan makmur dibawah naungan baginda..