SaHaBaT

9/07/2010

KeMeWaHaN MeLaMPaU PeMiMPiN UAE

Assalamualaikum w.b.t

Selamat bertemu kembali di laman blog yang insyallah berinformasi ini. Setelah beberapa hari tidak mengepost sesuatu, akhirnya sempat gk nk post sumthing kt sni. Maklumlah dok kt umah ni nikmatnya x spt dok IPG, he3x... Kali ni ana nak citer skit ttg kemewahan hidup manusia yang akhirnya menyesatkan mereka.

Gambar2 yang anda lihat ini adalah rumah/kediaman bagi bekas presiden united Arab Emirates (UAE) yang terkenal dengan kemewahan itu. Nama bekas/mantan Presiden ini ialah Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan. Lihatlah rumahnya yang sememangnya sebuah istana. Rumah PM dan Istana YDPA Malaysia pun x seperti ni.

Yang di atas ni bru pandangan dari luaran rumah yang sememangnya seperti istana. Jom kite tengok hiasan dan bentuk rekaan dalamannya lak. Agaknya istana YDPA kita macam ni ke? Klu kt sne, Presiden diorg dh mcm YDPA kite la lebih kurang kdudukan hierarki dia.

Kt bawah ni gambaran sebenar tempat mandi milik keluarga mantan presiden UAE ni. Fuh, mmg mewah gile, tapi tu kt dunia, kt akhirat wallahu'alam...



Kt Bawah ni lak ruangan rehat dan santai rumah ni, Agaknya ada apalah rumah dia nih, punya besar, klu ader anak 100 x heranlah rumah besar, ni klu stakat anak 4 jer elok xyah buat rumah bapak besar gni...btul2 membazir...Duit sape gk, mestilah duit cukai rakyat gk...

Ruangan mandi n berendam (bathtub) yang sungguh memewahkan...

Ni lak tempat mantan presiden ni menerima tetamu kehormat dari luar....kire mcm ruang tamu la...


Ni ha swimming pool dia, agaknya klu tgk swimming pool x mcm ader kt negera arab yang beriklim padang pasir n kering kan, mcm ader kt malaysia jer. Tapi sebenarnya kawasan ni dulu padang pasir gersang, klu x caya tengoklah gambar2 UAE sbelum kemewahan melampau ni. Ni la tanda2 akhir zaman, kawasan yang kering ditumbuhi tumbuhan manakala sesetengah kawasan lain yang biasa bertumbuhan menjadi padang pasir...

Selain rumah yang begitu besar, antara kemewahan mantan presiden ni ialah kemewahan dari sudut keretanya, tengoklah kt bwah ni, smua kereta yang digunakan oleh keluarga presiden ni. Tapi mesti ada lagi kereta yang mewah2 yang lain, mungkin ni baru kereta yang biasa2 kot...

Tapi yang begitu mengujakan ialah dia ada memiliki sebuah kereta audi A8 yang berwarna silver/perak. Eh silap, bukan hanya berwarna perak, tapi memang badan kereta ni diperbuat dari logam perak yang murah sikit ke dari emas tu. Kalau kikis sikit jer badan kreta ni dh dpt jual kt kedai dh. Inilah kemewahan melampau keluarga presiden ni. Agaknya YDPA n PM Malaysia ader tak kereta diperbuat dari perak ni, or paling kurang pun diperbuat dari gangsa ke, he3x.. timah ker.... syukurlah PM n YDPA kita masih ber'hemat' dalam perbelanjaan kan. Tu Malaysia semakin hari semakin 'Maju'.

Ingatlah semua, kemewahan yang melimpah ruah di dunia tak memberi sebarang kemanfaatan kepada kita di akhirat kelak, Allah tak kira ko ni dlu kt dunia Agong ke, Sultan ke, PM ke, Presiden ke, semuanya dok dlm kubur sama je, klu pahala koarng byk jwbnya kubur korng besar n nyaman mcm dlm ekon la, klu dosa korg byk dri pahala, jwbnya berselisih la tulang rusuk korg kne himpit dekat lubang kubur. Makin besar korang pegang jwatan n pangkat, mkin byk amanah yang korng kne laksanakan secara bhemah n bijaksana.
Wassalam...

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

2 ulasan:

maya mayonis berkata...

salam
tengok rumah ni,macam boleh buat rumah anak2 yatim. sampai seribu orang anak yatim pun boleh muat rumah ni.

محمد حذوان بن حميدان berkata...

masyaALLAH..amt baik sekiranya kekayaan yg berlebihan itu disumbangkan kpd saudara seISLAM kita di Palestin..supaya shbt seISLAM yg lain dpt jga merasai kemajuan dan kemudahan hidup..