SaHaBaT

12/07/2009

Ibadah Kristian Menyamai Solat




























Gambar di atas memaparkan penganut Kristian Ortodoks di Indonesia yang sedang "bersolat". Cara ibadat mereka serupa macam umat Islam menunaikan solat 5 waktu.

Cara peribadatannya hampir sama dengan Islam. Sukar membezakan kristian gaya baru? Sewaktu Maghrib tiba. Belasan orang di Hotel Sahid Surabaya itu bergegas sholat. Semuanya berkopiah dan dipimpin seorang imam.

Jangan keliru, mereka bukan kaum Muslimin yang sedang menunaikan kewajiban solat Mahgrib. Mereka adalah jamaah Kristian Ortodok.

Bukan saja asalnya serumpun, Timur Tengah, tapi juga ritual dan tatacara peribadatannya kelihatan sama. Tengoklah sewaktu mereka bersolat. Selain berkopiah dan dipimpin seorang imam, bila berjemaah mereka juga menggunakan bahasa Arab. Rukun solatnya pun hampir sama. Ada ruku' dan sujud..

Bezanya, kaum Muslimin diwajibkan solat 5 kali sehari manakala penganut Kristian Ortodoks lebih banyak lagi, 7 kali sehari, setiap 3 jam, masing-masing dua rakaat. Mereka menyebutnya : sa'atul awwal (fajar/shubuh), sa'atuts tsalis(dhuha), sa'atus sadis (dhuhur), sa'atut tis'ah (ashar), sa'atul ghurub (maghrib), sa'atun naum (Isya'), dan sa'atul layl (tengah malam).

Hal yang sama juga pada amalan puasa. Puasa wajib bagi orang Islam dilakukan selama sebulan dalam setahun, dikenal dengan shaumu ramadhan. Sedang pada Kristian Ortodoks disebut shaumil kabir (puasa 40 hari berturut-turut) yang dilakukan sekitar bulan April.

Jika dalam Islam ada puasa sunat Isnin dan Khamis, Kristian Ortodoks pula berpuasa pada Rabu dan Jumaat, sebagai peringatan kesengsaraan Jesus. Selain solat dan puasa, jemaah Kristian Ortodoks juga mengenal zakat. Zakat dalam ajaran Kristian Ortodoks, adalah satu persepuluh dari pendapatan.

Gambar2 ajaran Kristian Ortodoks yang mungkin anda keliru.... jadi berhati-hatilah kita tentang ajaran Kristian Ortodoks... hebahkanlah pada kawan2 kiter...Yang pasti....ini bukan ayat al-Quran.....

Semoga kita semua berhati-hati.... jangan sampai terbeli.....dan digantung di rumah kita. Sebarkanlah supaya semua teman-teman kita maklum.

Tolong Baca. Jangan biarkan diri kita di perbodohkan oleh golongan KAFIR LAKNATULLAH ini....

Perhatian kalau ternampak penghujungnya ditulis Surah Injil Matius terus reject (buang dalam tong sampah). Memang ianya nampak cantik sekiranya dibuat untuk menghiasi dinding rumah, Sekali pandang macam ayat/kalimah Al-Quran.......sebenar ayat dari Bible (syaitan)

Apa yang berlaku ini adalah salah satu daripada agenda Kristian, maka berhati-hatilah..... Jangan terpedaya pada rupanya sahaja tetapi tengok dan selidikilah isinya juga..., tengok keseluruhan.

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: