SaHaBaT

12/04/2009

Cantiknya Kubur Dia


























































Larangan dari Rasulullah S.A.W berkenaan binaan di atas kubur :

Dari Jabir radhiyallahu ‘anhu, dia berkata,

“Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam telah melarang kuburan dikapur (di simen), dijadikan tempat duduk, dan juga didirikan bangunan diatasnya.”

(Hadith Riwayat Imam Muslim)

Dan membawa bunga-bungaan / jambak-jambak bunga dan seumpamanya bersama jenazah adalah diharamkan yang telah menular dikalangan orang-orang Islam kerana mengikuti adat-adat orang kafir dan Melayu kuno dalam upacara-upacara jenazah mereka. Juga kerana perbuatan tersebut boleh mensia-siakan harta tanpa faedah dan memberi makna bermegah-megah dan berbangga..

Manakala hukumnya adalah haram jika kubur dibina menggunakan marmar (marble) dan seumpamanya, kerana amat berlawanan dengan ajaran Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam, juga kerana terdapat pembaziran harta yang ditegah syarak serta terdapat sifat bermegah dan menunjuk yang amat dimurkai Allah subhanahuwata’ ala.
Ali bin Abi Talib radhiyallahu ‘anhu berkata kepada Abi Hayyaj Al-Asadi.

Syukran, Wassalam...

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

11 ulasan:

dekhaa berkata...

assalamualaikum.. nk tnye blh? gambar2 tuu diambil dari mana?

Akhi Mohamad Aiyad berkata...

Waalaikumussalam...w.b.t.
gmbar ni diambil dari kubur di singapura, sekadar peringatn n contoh tentng amalan umat islam skrg, di malaysia pn dh rmai yg style hias2 kubur kterlaluan gini,
wslm..

dekhaa berkata...

owh.. se agi.. tentang melayu kuno? zaman dahulu.. ade ker kubur yg letak bebunga? bukan dia tanam mcm tuu je ke? atau.. kalau ada kelapangan... blh huraikan soal pengebumian manusia-manusia zaman dulu kala ni?? (malu bertnye sesat jln..)

Akhi Mohamad Aiyad berkata...

inysllah ana akn cube selidik dlu info2 n ana akn post dkat blog, syukrn kerna btanye, ana akn bntu seandainya tmampu....

dekhaa berkata...

terima kasih..
mksud saya seperti zmaan paleolitik, neolitik dan logam serta zaman mesolitik yang dipercayai tidak pernah wujud di malaysia.. satu info- berkaitan manusia perak yang dikebumikan dengan kaki terlipat, mungkin kepercayaan ini berkait dengan kedatangan islam di Asia. maaf kalau hal ini tidak berkait dengan bidang ilmu anda. Serta, ada tak kengkwn yg mengmbil bidang sejarah islam? kalau ada blh diperknlkan. terima kasih.

Akhi Mohamad Aiyad berkata...

owh, rasanya info2 ttg tu ada,tpi nnt ana tray selidik lgi,tray surf web harun yahya,dia byk pnemuan ttg sjarah2 zman dulu kala, shbt2 ana xder yg amik ttg tarikh islam, usuluddin n syariah byk la, ana mmg amik bidang sejrh n geografi dkat maktb pguruan,dn smua tu ader dlm slibus ana,xper ana akn tray cri n klu jmpe ana akn post pd blog, syukrn...

dekhaa berkata...

hurm.. harun yahya.. apkh beliau.. info dlm lman beliau blh dijdikan input sbenarnye.. tp.. klau ingin dispesifikkan lagi.. saya sbenarnye mencari sesuatu yg berkaitan tokoh-tokoh Islam.. Salahuddin Al-Ayubi, Khaleed Al Walid, tariq ibnu Ziyad dan perkaitan tokoh-tokoh berkenaan dengan pembukaan kota intelektual Andalusia, atau pembebasan..(apa ntah.. lupa dah..) dan sesuatu yg berltr belakangkan Syria..kalau boleh.. (Xper kalau x fhm.. sye cbe cari dari yg lain..) Assalamualaikum..

Akhi Mohamad Aiyad berkata...

owh, bkenaan dgn tokoh2 tuh awk tray amik dlm wikipedia or cri bku2 ttg tokoh2 tu blambak dkat kedai, bku yg terbitan PTS Publicarion byk bcerita ttg snarai tokoh2 yg awk nk tuh, so tray search dkat kdai bku d malaysia (klu awk dok malay la)...
wslm...

dekhaa berkata...

Duk Malaysia jer.. belum berkesempatan untuk melanjutkan pelajran ke Damsyik. Insya-Allah. 5 tahun lagi mungkin. Buku-buku terbitan PTS ok, tp saya lebih suka buku-buku yang memenangi anugerah spt Hadiah Sastera Utusan Malaysia mungkin. Lebih berinformasi. Apa pun, terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

salam alaik...

ana nk tanye la...

hbs tu...skirenye org yg dh mati tu dbuat simen dkuburnye, adakah perlu d pecahkn simen nye itu???

Akhi Mohamad Aiyad berkata...

yukrn kerna btanya, jika inginkan jwpannya, sila surf web nih, ana x smpat nk karang dkat blog ana nih...
http://www.iluvislam.com/v1/forum/viewthread.php?forum_id=49&thread_id=4704
wassalam...