SaHaBaT

12/29/2009

Berlabuhnya 2009...

















Assalamualaikum...w.b.t.

Alhamdulillah akhirnya tirai 1430 H / 2009 M akan melabuhkan tirainya tidak lama lagi. Marilah sama-sama kita hisab apakah amalan yang telah kita lakukan selama ini, adakah dipenuhi ibadah kepadaNya, alhamdulillah jikalau jawapannya begitu, namun seandainya jawapan adalah sebalik, nau'uzubillah min zalik, hanya kepadaNya kita memohon keampunan, Allah Taala amat mengasihi hambaNya yang sentiasa menyesal dengan segala dosa yang dilakukannya. Kita sebagai hambaNya tidak pernah lari dari berbuat dosa walaupun sedikit, setiap hari, setiap jam ada sahaja dosa yang kita lakukan. Tiada apa yang dapat kita lakukan kecuali memohon keampunannya setiap kali melangkah. Tetapkan dalam hati bahawa setiap kerja buat kita adalah keranaNya barulah segala pekerjaan akan menjadi ibadah.

Andaikata kita seorang pelajar, maka teruskanlah usaha untuk belajar ilmu Allah di muka bumi pinjamanNya ini, hanya kepadaNya tempat kita kembali. Niatkan dalam hati bahawa segala ilmu yang dipelajari ini untuk dimanfaatkan kepada agama Allah Taala. Kita gunakan ilmu yang dikurniakan oleh Allah ini untuk meninggikan syiar islam di muka bumi. Jangan kita menjadi barua kepada yahudi dan sekutunya yang lain. Jangan kita memperbodohkan diri kita disaat musuh-musuh islam sedang mengurumuni kita ibarat semut mengerumuni gula yang terdedah. Ayuhlah bangun duhai saudaraku sekalian, kita bangkit membantu kaum muslimin di Palestin, Iraq, Afghanistan, selatan Thailand dan segenap pelusuk bumi yang mengandungi umat islam, iaitu saudara seagama kita yang sedang dianiayai.

Alangkah sedihnya kita melihat semakin ramai umat islam generasi muda yang terbiar begitu sahaja kudrat kuatnya. Mereka terleka dengan nikmat pesona dunia yang fana ini. Tatkala saudara seagama kita yang lain sedang merana, kita masih lagi tersenyum sambil menggoyangkan kaki di atas kerusi yang empuk menonton kesengsaraan mereka di kaca televisyen tanpa sebarang niat terdetik di hati ingin membantu mereka. Jesteru benarlah seandainya sabda kekasih Allah, Rasullullah S.A.W yang mengatakan pada akhir zaman, umat islam amat ramai namun kesemuanya ibarat buih di lautan sahaja, sekali ombak datang menerpa, sekali hanyut dan hancur begitu sahaja.

Ayuhlah bangkit duhai saudaraku, mari kita berjihad di jalan Allah untuk membantu meninggikan syiar islam. Seandainya kamu pelajar, maka berjihadlah menggunakan kekuatan akalmu untuk menelaah ilmu, percayalah ilmu itu amat berguna kelak untuk meninggikan martabat umat islam, usah gentar dengan yahudi, nasrani, orientalis barat malah sesiapa sahaja yang menghalang. Teruskan perjuanganmu buat selamanya kerana selagi dunia tidak kiamat, selagi itu syaitan akan bermaharajalela menjahatkan umat manusia yang tidak punya iman di hati. Takbir ! Allahuakhbar....
wassalam...

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: