SaHaBaT

7/09/2008

Wartawan Yang Tak Faham Agama





















Assalamualaikum warahmatullah, bertemu kembali dalam perbincangan isu-isu semasa yang cukup sensitif di abad ini. Sebuah lagi kenyataan yang dikeluarkan oleh seorang kolumnis di dalam akhbar Sinar Harian Edisi Kelantan yang dikenali nama penanya Abe Li yang tulisannya cukup memeritkan telinga orang yang beragama. Dia mengecam tindakan Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam mengedarkan risalah dakwah islam kepada semua penduduk islam di negeri ini. Antara isi risalah yang diedarkan kepada orang ramai ialah saranan untuk berpakaian sopan iaitu menutup aurat bagi wanita dan tidak memakai gincu tebal dan juga kasut tinggi yang mengeluarkan bunyi apabila digunakan. Cuba kalian perhatikan petikan yang saya kerat dari akhbar Sinar Harian Edisi 29 Jun 2008, kalian baca dan nilaikan isi kandungan petikan tersebut.



















Betulkah kata beliau bahawa berhias di luar rumah tidak akan mengundang jenayah dan menyumbang kepada kes-kes rogol? Cuba kalian bayangkan seorang wanita yang berpakaian seksi dan menampakkan segala lurah dan benda yang tak sepatutnya ditayangkan kepada umum dan seorang lagi berpakaian menutup segala auratnya dan menghindarkan dirinya dari melakukan perkara-perkara yang bertentangan dengan agama, yang manakah yang akan menjadi sasaran para pelaku jenayah ini? Tentu sekali yang berpakaian seksi bukan? Memang ada wanita yang bertudung dirogol oleh pelaku jenayah, tetapi adakah kalian pernah mendengar seorang wanita yang berjubah dan bertudung labuh menjadi mangsa rogol? Tentu sekali tidak pernah bukan. Ini kerana seorang muslimah akan menghindarkan dirinya dari tempat2 yang tidak eok. Mereka hanya keluar pada waktu yang sesuai untuk keluar bagi serang anak gadis. Mereka tidak akan keluar pada awal pagi diwaktu matahari beu terbit dan balik terlalu lewat sewaktu malam mendengkur tidurnya.

Berkenaan kasut tumit tinggi yang mengeluarkan bunyi, kolumnis ini mengatakan bahawa tidak mengapa jika memakainya kerana tidak mengganggu ketenteraman awam. Inilah susahnya jika seorang kolumnis menulis artikel di dalam akhbar hanya berdasarkan hukum manusia dan pandangan sendiri tanpa mengendahkan hukum-hakam agama. Seorang penulis harusnya mendapat nasihat seorang yang beragama islam yang teguh sebelum menulis sesuatu yang mungkin menjadi kekeliruan kepada pembaca. Pemakaian kasut tumit tinggi yang mengeluarkan bunyi tetap haram di sisi syarak. Samalah juga hukum memakai gelag berloceng yang mengeluarkan bunyi, hukunya juga haram. Mengapa ianya haram? Kerana setiap yang berbunyi itu tentunya akan menarik perhatian orang ramai. Dan orang ramai itu tidak hanya terdiri dari satu jantina iaitu wanita tetapi juga lelaki Setiap perkara yang bertujuan menarik perhatian lelaki sama ada secara sengaja ataupun tidak sengaja. Hukumnya haram dan dihumban ke dalam api neraka jahannam.

Apakah penulis ini tidak memikirkan sesuatu sebelum dia menulis artikel ini? Harap penulis ini akan sedar tentang kesilapannya di dalam penulisan. Ingat bahawa dengan menarik perhatian lelaki akan timbullah nafsu syahwat yang mengatakan wanita itu cantik walhal sebenarnya langsung tidak cantik. Ianya cantik hanya pada pandangan nafsu bukan pada pandangan iman. Lelaki yang memandang wanita itu akan melakukan zina, iaitu zina mata. Zina bukan hanya menggunakan anggota syahwat sahaja, tetapi pengertian zina itu luas dan melibatkan zina mata, zina hati, zina pendengaran dan sebagainya membabitkan pancaindera ini.

Dia mengatakan bahawa berhias itu sudah menjadi lumrah wanita. Memang tidak dinafikan bahawa wanita itu suka berhias tetapi perhiasan itu hendaklah hanya kepada suami sahaja dan di dalam lingkungan yang tidak dapat dilihat oleh individu lain. Maka sesiapa wanita yang berhias melebihi had yang niatnya untuk dipertontonkan kepada orang lain selain suaminya, maka sudah jelas dia akan dihumban ke dalam neraka. Mengapa hendak berhias untuk orang lain, sedangkan di rumah sewaktu berada bersama suami dan anak-anak, dia langsung tidak menghiaskan diri dan berpakaian selekeh sahaja. Jadi jangan mengurut jika suami ingin mencari wanita lain sebagai madu kamu. Ingat wanita yang berhias kepada orang lain kecuali suami, maka dia diibaratkan seperti seorang pelacur jalanan.

Jesteru, memakai kasut tumit tinggi yang mengeluarkan bunyi apabila digunakan dan juga memakai gincu yang tebal dan terang sehingga dapat dilihat dengan jelas adalah haram. Dan tindakan mengedarkan risalah oleh pihak MPKB-BRI adalah satu tindakan yang rasional dan btul ke arah mendidik manusia dan rakyat negeri Kelantan khususnya dan rakyat Malaysia amnya.
Wassalamualaikum.....

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pompuan yg pakai kasut tumit tinggi yg xde bunyi ok lg..tp yg bunyi mcm tukul ketuk lantai tu yg x tahan..bising sngt2..