SaHaBaT

7/09/2008

Suatu Pendekatan Islam Yang Murni

































Assalamualaikum w.b.t.
Bertemu kembali di dalam laman yang penuh dengan pendedahan terkini mengennai isu-isu dalam negara dan berkaitan dengan agama islam sebagai agama yang diredhai oleh Alah Taala. Baru-baru ini Meteri Besar Kelantan, Tuan Guru Dato' Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat telah mengeluarkan sebuah mekanisme baru untuk perlantikan para pekerja di sektor awam iaitu mereka akan disaring sama ada solat mencukupi ataupun tidak. Sistem akan diguna pakai tidak lama lag oleh kerajaan negeri Kelantan untuk melantik mana-mana individu menjawat jawatan awam di peringkat negeri. Usaha ini dilihat sebagai satu langkah terbaik kerajaan negeri untuk memastikan bahawa semua pekerja sektor awam mematuhi peraturan kerja di saming tidak meninggalkan amanah Allah Taala kepada sekalian manusia.

Niat murni kerajaan Kelantan ini juga menarik perhatian kerajaan negeri Kedah apabila Menteri Besar, Ustaz Azizan akan megemukakan cadangan seumpamanya di dalam perlembagaan negeri. Jesteru, langkah ini dilihat suatu yang amat positif dan wajar dilakukan oleh semua kerajaan, tidak hanya kerajaan Kelantan dan Kedah sahaja tetapi melibatkan Kerajaan-kerajaan lain. Inilah kali pertama di dalam Malaysia, kerajaan negeri menetapkan bahawa aspek solat harus diutamakan di dalam pemilihan penjawat awam. Solat merupakan tiang agama islam. Jika umat manusia tidak lagi menunaikan solat, ianya sama diibaratkan sengaja meruntuhkan tiang agama islam. Solat juga dapat menyatupadukan ummah keseluruhannya.

















Jadi wajarlah sekiranya kerajaan-kerajaan negeri yang lain, yang diperintah oleh Barisan Nasional yang terkenal dengan pendekatan islam hadhari dan penghuraiannya di dalam 10 rukun islam hadhari mengenakan syarat seumpama ini untuk penjawat awam yang baru tidak lama lagi. Jadikan solat itu adalah asas kepada semua pekerjaan. Tanpa solat sesuatu bangsa itu akan runtuh laksana runtuhnya tamadun manusia terulung di dunia seperti tamadun Firaun, Raja Namrud dan lain-lain. Ini merupakan satu cabaran kepada semua kerajaan negeri yang lain di bawah pemerintahan BN agar melaksanakan tindakan dan perlaksanaan seumpama itu.


Namun di sebalik tindakan murni ini, masih terdapat insan yang dikira berpendidikan tinggi dan dipandang tinggi ekoran penulisannya di dalam akhbar yang mengecam dan mempersoal tindakan murni Tuan Guru untuk melaksanakannya. Seharusnya dia menyokong tindakan oleh Tuan Guru untuk melaksanakan dasar islam di dalam negeri serambi Mekah ini. Saya percaya dia juga merupakan seorang warganegeri Kelantan, yang lahirnya di negeri segala ulama ini. Jadi mengapa tidak disokong tindakan MB Kelantan ini malah memberi komen yang negatif kepada perlaksanaan undang-undang kecil ini. Sewajarnya dia memberi sokongan dan bersyukur kerana kerajaan negeri mempunyai hasrat murni untuk menyebarkan agama islam di muka bumi ini. Jesteru, Berfikirlah sebelum menulis, jangan hanya memandang segalanya berdasarkan suatu sudut sahaja. Pandanglah ia dengan iman dan akal yang dianugerahkan oleh Alah Taala kepada kamu. Wslm....

















IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: