SaHaBaT

8/04/2012

SeJaRaH 5 GeReJa ERoPaH MeNJaDi MaSJiD

Dengan kemasukan imigran ISLAM ke negara eropah telah menyaksikan agama ISLAM semakin berkembang di eropah terutama di United Kingdom. Semakin hari semakin ramai penduduk asal eropah yang diberikan hidayah oleh ALLAH TAALA dan akhirnya memeluk agama islam. Ternyata senjata islamophobia yang cuba dicanangkan oleh media pro-Zionis turut memakan mereka sendiri kerana pendudukan eropah yang berfikiran waras sudah tentu akan tertanya-tanya benarkah ISLAM itu agama keganasan??

Akibat dari semakin meningkatnya jumlah umat islam di eropah terutama di United Kingdom (UK), keperluan kepada pusat islam dan masjid juga semakin meningkat. Maka tidak hairanlah apabila banyak gereja-gereja yang sudah tidak berfungsi kerana tiada lagi penganut Kristian pergi ke gereja akhirnya diambil alih/dibeli oleh umat islam di sana dan beralih fungsi menjadi Masjid dan pusat islam yang semakin aktif. Berikut merupakan beberapa buah masjid di UK yang dahulunya merupakan sebuah gereja lama.

1 - Masjid Zakariyya, Bolton, UK

Pada tahun 1965-1967, para muallaf di Bolton dan Balcburn tidak memiliki tempat untuk beribadah. Bagi menunaikan solat jumaat, mereka terpaksa menyewa sebuah pusat sosial iaitu The Aspinal untuk melakukan solat Jumaat yang diadakan hanya seminggu sekali.

Pada tahun 1967, para muallaf mendapat tawaran untuk membeli sebuah bangunan bekas gereja yang telah terbakar. Kerana ketiadaan tempat ibadah yang kekal, para muallaf mengumpulkan dana dan berjaya membeli bangunan lama tersebut pada harga 2750 pound sterling.

Bangunan rosak teruk tersebut telah diubahsuai dengan dana yang dikumpul sehingga kini menjadi sebuah bangunan besar berkubah yang aktif sehingga kini. Ianya juga dilengkapi dengan menara azan dan kini dijadikan tempat ibadah umat muslim di sana.

2. Masjid Jami’, Kota London

Bangunan ini dibina pada tahun 1743 yang merupakan gereja agama kristian bermazhab protestan. Dibangun oleh komuniti msyarakat Huguenot, atau penganut agama Kristian Protestan yang melarikan diri dari Perancis akibat dari kekejaman dan penindasan penganut Kristian bermazhab Katolik terhadap mereka. Namun demikian, akibat dari jumlah penganut Protestan yang mengunjungi gereja ini semakin menurun ditambah pula bilangan penganut Kristian Protestan di kawasan tersebut semakin berkurangan, gereja ini terpaksa dijual.

Gereja ini sempat dijadikan lokasi untuk mempromosikan agama Kristian kepada bangsa Yahudi di kawasan ini namun cara tersebut gagal dan pengunjung gereja juga semakin berkurangan. Bangunan ini juga sempat dijadikan tempat berkumpulnya bangsa yahudi yang datang ke sini.

Situasi semasa menyebabkan gereja ini sentiasa kosong dan ianya diberi sewa kepada penganut ISLAM untuk mengadakan solat jumaat kerana di UK undang-undang telah menetapkan bahawa apa sahaja upacara keagamaan harus dilakukan di tempat keagamaan khas yang telah ditetapkan kerajaan. Dan untuk kawasan ini hanya gereja ini sahaja yang dibenarkan oleh pihak berkuasa untuk dijadikan tempat beribadah. Setelah sekian lama umat islam menyewa bangunan ini untuk solat jumaat, akhirnya bangunan bekas gereja ini lebih terkenal sebagai sebuah masjid umat islam dan peranannya sebagai gereja terhapus dengan sendirinya. Akhirnya bangunan ini dikenali kini sebagai Jami' walaupun secara rasminya ianya tidak diwartakan sebagai masjid, namun ia menjadi lokasi kepada umat islam di kawasan ini untuk menunaikan solat dan menjalankan aktiviti keagamaan.

3. Masjid Didsbury, Burton Road, West Didsbury, Manchester

Masjid ini dahulu merupakan sebuah gereja bagi komuniti Kristian Methodist yang diberi nama sebagai Albert Park. Bangunan gereja ini boleh dikategorikan sebagai bangunan kuno telah dibina dan mula beroperasi pada 1883. Akan tetapi, pada tahun 1962 gereja tersebut telah ditutup dan beralih peranannya menjadi masjid dan pusat islam bagi komuniti islam di kawasan ini. Kini masjid yang terletak di Burton Road, West Didsbury, Manchester dapat menampung 100 jamaah dalam satu-satu masa.

4. Masjid Brent, London

Bangunan ini pada awalnya merupakan sebuah bangunan gereja, namun akhirnya komuniti umat islam di kawasan ini telah mengambil alih gereja ini untuk dijadikan sebagai masjid kerana gereja tersebut telah kosong dan tiada pengunjung. Kini masjid yang terletak di Chichele Road, London NW2 dapat menampung kapasiti 450 orang jemaah dan dipimpin oleh Syeikh Muhammad Sadeez. Meskipun telah berubah fungsi, bentuk dari bangunan ini tidak berubah sama sekali kecuali kubah berbulan dan papan tanda yang menandakan bahawa ianya adalah masjid dan pusat islam.

5. Masjid New Peckham, London

Jumlah muslim di London memang semakin berkembang dari hari ke hari. Bangunan yang terletak dekat Burgess Park, South London ini, sebelumnya merupakan sebuah gereja yang bernama St Marks Cathedral. Akhirnya telah diambilalih oleh Syeikh Nadzim Al Kibrisi, salah satu penyebar Islam di London, dan kini menjadi sebuah masjid.

Terjemahan dari : http://zilzaal.blogspot.com/2012/08/5-masjid-di-eropa-yang-awalnya-gereja.html

JaNGaN LuPa KLiK NuFFNanG Di TePi BLoG

1 ulasan:

محمد حذوان بن حميدان berkata...

di negara kita? msjid yg ade tu pun x terimarah.. asyik sebuk brlumba2 nak buat masjid dn berbangga dgnnya..sgt2 mnyedihkan