SaHaBaT

7/07/2011

HuBuNGaN MeLaYu & KHaLiFaH UtHMaNiYaH : SeJaRaH YaNG DiSeMBuNYi

Klik Untuk Perbesarkan Imej




































































IsLaM ThE WaY oF LiFe...

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

SALAM. APA PANDANGAN ANDA TENTANG HIZBUT TAHRIR ??? KENAPA MEREKA TIDAK BERSATU BERSAMA PAS ?

PaRaDoX eLaKSaMaNa berkata...

Wslm, ini merupakan pandangan sy shj bdasarkn maklumat yg sy trima ttg uslub dakwah yg dpraktikkn oleh hizbur tahrir, pd pndpt sy mreka x bgabung dgn PAS sbb pd mreka jalan siasah politik bdasarkan pilihanraya spt diamalkn PAS tdk dapat mereka terima, pd mereka pilihanraya demokrasi hnya satu dari dakyah kaum kuffar utk melemahkan ISLAM dan pd mreka demokrasi bukanlah cara ISLAM, justeru mereka menolak cara mendapatkn kuasa melalui politik pilihanraya dan sekaligus mreka tdk mahu bgabung dgn PAS, sama juga dgn beberapa kelompok ahli tabligh yg bfikiran demikian dan tdk peduli ttg pilihanraya.

Pandangan ini telah dijawab oleh ramai ulama dari PAS. PAS merupakan satu gerakan ISLAM yang menggunakan cara siasah politik demokrasi, sama seperti Parti FJP (Freedom Justice Party) di bawah kendalian Ikhwanul Muslimin yg menceburi politik utk mendapatkn kuasa. Bagi PAS syiar dan syariat ISLAM di Malaysia tdk dpt diluaskn jika pemerintah pusat adalah dari parti sekular. Suasana di Malaysia mudah, sesiapa yang memegang kuasa politik, maka segala dsar2 trutama mengenai ISLAM akan ditentukan oleh parti pemerintah pusat. Jika gerakan ISLAM tdk dapat memegang tampuk pemerintahan tertinggi negara, maka selamnya syiar islam hnya akan blegar sekitar mimbar khutbah jumaat, perkarangan masjid sdgkn ISLAM itu mliputi smua aspek khidupan, dari kewangan, undang2, politik, sosial dan sebagainya.

Keadaan di Malaysia tidak memerlukan peperangan utk mendapat kuasa, cukup dgn kekuasaan politik maka syiar ISLAM akn dapat disebarluaskan. Hizbur tahrir dan PAS adlh dua entiti berbeza dan cara ingin mewujudkn khilafah ISLAM juga berlainan. Dua2 penting, tidak perlu saling mengutuk antra satu sama lain kerna matlamat utk menegakkan khilafah tetap sama, cuma fokus PAS mementingkn kpd peningkatan dan memartabat syiar ISLAM di Malaysia, jika pemerintah tertinggi negara dari kalangan individu yang mencintai ISLAM dan tdk memisahkan ISLAM dlm kehidupan, maka pemerintah inilah yg akan bersatu dengan pemerintah negara ISLAM yg lain membentuk sistem khilafah. Mcm mane nk membentuk Khilafah ISLAM klu negara2 umat ISLAM dipimpin oleh puak2 sekular?

Ini merupakan pandangan saya berdasarkan apa yg saya perhatikan dan amati, Semoga menjawb soalan yg anda kemukakan, Wassalam...