SaHaBaT

10/15/2010

CaRa BaRu MeNCuLiK AnAK AnDa

Kisah ini saya dapati dari sebuah emel kiriman seorang sahabat seagama melalui group di yahoo mail. Semoga dapat kita manfaatkan dan amik ikhtibar utk dijadikan suatu langkah berhati-hati di masa hdapan. Kisah ini betul2 di'copy' 'paste' dari emel yang diterima. Selamat membaca.

Kita mahu berkongsi apa yang berlaku hari ini semasa berbelanja di Carrefour JB. Seorang ibu sedang membongkok untuk membelek-belek daging, dan apabila berpusing mendapati anak perempuannya berusia 4 tahun telah hilang. Saya berdiri betul-betul bersebelahan dengan si ibu, sementara si ibu tadi terus memanggil-manggil anak perempuannya tapi hampa.

Saya meminta seorang pekerja lelaki Carrefour untuk umumkan kehilangan tersebut melalui sistem pembesar suara. Beliau terus melakukannya apabila diminta berbuat demikian, dan kemudian terus meninggalkan saya untuk membuat panggilan telefon. Panggilan itu untuk memaklumkan supaya semua pintu dan pagar dikunci menggunakan kata kod atau seumpamanya. Jadi mereka telah mengunci semua pintu dengan serta-merta.

Hanya 3 minit diperlukan untuk melakukannya selepas diminta.. Mereka menjumpai kanak-kanak perempuan itu 5 minit kemudian di dalam bilik air dalam keadaan masih khayal. Kepala budak perempuan itu sudah separuh dicukur, dan hanya berpakaian dalam. Ada sebuah beg mengandungi baju, pisau cukur, dan rambut palsu terletak di lantai bersebelahannya untuk menukar wajahnya.

Siapa pun yang melakukannya - iaitu mengambil lalu membawa budak perempuan ini ke dalam bilik air, cukur rambut dan tukar pakaiannya - melakukannya kurang daripada 10 minit. Ini bikin saya menggigil tak sudah-sudah. Tolong perhatikan anak-anak anda apabila berada di tempat luas di mana adalah senang untuk kita terpisah dengan mereka seperti di gedung beli-belah. Hanya beberapa minit diperlukan untuk melakukan semuanya. 5 minit lagi maka anak perempuan itu tentu sudah berjaya dibawa keluar.

Saya masih amat terkejut ada manusia yang sanggup melakukannya, apa lagi dalam masa hanya beberapa minit. Masa anak-anak kecil boleh berlari tanpa hirau telah berlalu. Budak perempuan itu kini selamat. Syukur ke hadrat Allah SWT, dan tahniah kepada pekerja Carrefour yang bertindak pantas.

Marilah sama-sama kita mengambil ikhtibar dari kisah ini. Ingatlah bhw anak yang dianugerahkan oleh Allah Taala adlh suatu amanah yg amt bharga. Justeru didiklah mreka dengan sebaiknya dan jgnlah leka dan lalai dalam menjaga dan membesarkan mereka.

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

1 ulasan:

Layyinul Harrir berkata...

subhanallah,,ana bt0ol2 terkejut..ada juga 0rg mcm tu...ish3..
rasa takut pula dgan kselamatan knak2 kcil,,,