SaHaBaT

12/21/2010

5 HiDuPaN PaLiNG SuKaR DiBuNuH

Assalamualaikum w.b.t.

Salam sejahtera ke atas anda smua, kali ni setelah penat kita menelusuri sejarah mengenai nazi jerman yang mungkin agak berat/sarat sewaktu anda membacanya dengan pelbagai fakta sejarah yang mungkin anda kurang ketahui. Maka kali ini marilah sama-sama kita bersantai seketika dengan fakta penemuan saintifik ekologi seketika, informasi mengenai ini ana dapat melalui salah seorang sahabat dari kiriman sebuah emel kepada ana. Iaitu mengenai binatang yang paling sukar untuk dibunuh oleh manusia. Mungkin kerana ciri-ciri fizikal yang dikurniakan oleh Allah Taala kepada binatang ini yang menyebabkan binatang ini sukar untuk dihapuskan walaupun dengan pelbagai cara. Ini tidak bermaksud bahawa binatang ini tidak mati kerana setiap yang hidup dan bernyawa itu sudah semestinya akan mati termasuk malaikat pencabut nyawa iaitu izrail.

Allah telah menjadikan setiap hidupan dan penciptaanNya hanya bertujuan untuk berzikir padaNya dan mengabdikan diri beribadat kepadaNya. Namun seandainya makhluk itu sendiri tidak mahu memenuhi tuntutan amanah sebagai hambaNya, tidak akan sedikit pun menjejaskan zatNya kerana Allah Taala tidak langsung bergantung kepada makhlukNya, namun sebaliknya iaitu makhlukNyalah yang bergantung kepadaNya. Tanpa udara, air, makanan dan sebagainya, makhluk di muka bumi ini malah di mana-mana sahaja tidak mungkin dapat hidup. Mungkin ada penjelasan secara saintifik lain yang boleh menghuraikan mengapa binatang-binatang ini sukar untuk dihapuskan walaupun dengan pelbagai cara. Namun segala huraian secara saintifik hanyalah teori sahaja dan sukar untuk dibuktikan kerana ilmu yang dianugerahkan oleh Allah ini hanyalah setitis dari lautan ilmu Allah Taala. Sehebat manapun manusia, walaupun dapat menyelesaikan formula pelakuran atom, mencipta sistem perkomputeraan yang canggih malah berjaya menghubungkan manusia di seluruh dunia ataupun pencipta satu slogan menyatukan semua bangsa dalam negara masih tidak mampu menandingi Allah Taala dari semua sudut. Hanya Allah yang mengetahui mengenai perihal kehidupan ciptaanNya.

SIPUT GERGASI AFRIKA TIMUR

Serupa seperti siput biasa, cuma binatang ini boleh mencapai 8 inci panjangnya. Masyarakat Afrika Timur sudah mencuba pelbagai cara untuk membunuh binatang ni untuk dijadikan santapan mereka, seperti membakar dan racun tetapi masih tidak berhasil. Mungkin kerana cengkerangnya yang terlampau kalis dari anasir luar yang berbahaya.

WATER BEARS

Water bears adalah binatang air yang mikroskopik dan ia sangat susah dibunuh malah tidak boleh dibekukan. Hidupan ni boleh bertahan pada suhu -273 darjah celcius. Malahan bom nuklear pun tidak mampu mengapa-apakan binatang ni. Ia boleh kembali ke bentuk kering dan semasa dibentuk ini ia kebal terhadap radiasi. Menda ni juga kebal terhadap nitrogen cair dan asam mineral.

TREE WETA

Binatang yang sangat menyeramkan. Darah Tree Weta mengandungi protein istimewa yang air dibadannya tidak boleh dibekukan. Ini bererti, jika binatang ni dibekukan sekalipun, darah dibadannya masih mengalir dan berfungsi seperti biasa. Ketika beku, otak dan hati binatang ini berhenti berfungsi, namun ia akan kembali aktif selepas ia cair. Ini membuktikan, binatang ni boleh mati atau dibunuh, tetapi akan hidup semula.. Seperti zombi!

IKAN PARU-PARU

Lungfish boleh hidup tanpa air selama 6 bulan. Hanya dengan sedikit air, binatang ni boleh hidup kembali.

IMMORTAL JELLYFISH

Immortal bermakna abadi, dan sifat ubur-ubur memang seperti namanya, tidak boleh mati. Binatang ini lahir dan membesar seperti biasa. Namun hidupnya tiada pengakhiran. Ia akan kembali ke bentuk polyp (bayi ubur-ubur) dan hidupnya akan bermula semula dari awal!

Semoga pendedahan ini dapat meningkatkan lagi keimanan kita betapa besarnya kekuasaan Allah Taala ke atas makhlukNya. Allah itu Maha Agung dalam segalanya, betapa samsengnya kamu kepada Allah dengan tidak mengerjakan amanah Allah, percayalah Allah Taala lagi Maha Samseng dari kamu, dengan perbuatanmu yang mengundang kemurkaan Allah, nescaya Allah akan melempar kamu ke dalam api neraka Jahannam yang menyala-nyala. Maaf dipinta seandainya penerangan yang diberikan hanya sedikit kerana ana terpaksa menterjemahkan artikel tersebut ke dalam bahasa melayu dari bahasa inggeris dan penerangannya juga sedikit.

IsLaM ThE WaY oF LiFe...

Tiada ulasan: